Sova middag

Ida har svårt att sova middag på dagis - trots lässtund - så ibland är hon inte alls rolig att ha med ut på middag då det är då hon börjar tröttna och vill sova. Så vet vi att vi ska iväg och äta på något speciellt ställe eller om vi ska hitta på något kul då gäller det att få henne att sova middag och lyckas man inte inne i lägenheten så är det bara att ta en tur med tucken så somnar hon sött. Den här gången fick dockan Tomas följa med på en tur.

1:a Advent

I söndags blev vi lite hastigt påminda om att det var 1:a advent vilket vi alldeles glömt bort. Man gör lätt det när det är 33 grader och strålande sol ute och inte mörkt och grått. Vi har ingen julkänsla alls men ett adventsljus måste ju tändas - och det ordnade bästa Lena Rhedin som ordnade världens finaste adventsljusstake med en bakform, sand och snäckor som stöd för ljusen och en tomtekaka hon köpt i Hong Kong. Underbar!

Tack alla underbara fina människor som gjorde årets 1:a advent till ännu en oförglömlig dag i paradiset!

Dagarna med Lindvalls

Dagarna bara rusar förbi här på Lanta, det gör de alltid men de rusar lite extra när vi har besök från Sverige för då är det både våra vanliga rutiner vi vill hinna med men också hinna försöka umgås så mycket som möjligt när de är här.

Vi har tagit med dem och tittat på elefanter...

Ätit gott på trevliga restauranger...

Vi har visat dem härliga poolen i Sai Naam...

...vi har shoppat inne i Saladan, ätit thaipannkaka, de har gjort en dagsutflykt till Phi Phi, vi har varit på massage, visat dem tjejernas skola, varit på Relax Bay och Long Beach och de har också fått träffa flera av våra vänner här.

Första tre dagarna de var här så var det mulet och regnskurar varje dag men sen blåste molnen bort och det har nu varit många dagar med klarblå himmel och runt 30-33 grader varmt så självklart har det blivit en massa bad i både poolen och havet.

Nu har de tre dagar kvar som vi planerar att spendera med ett besök på stranden Klong Jark, killarna ska försöka hinna med både paddleboard och fiskspa och sen blir det så klart bad och god mat.

Bus och lek

Nu är Filip och Edvin äntligen här och det är massor av bus och lek hela tiden - men också lite bråk då det är konkurrens om leksakerna.

Tappat en tand

Emma har nu förresten tappat ännu en tand och är en tandlös skönhet med två söta små gluggar.

Karin & Alex

I söndags 19 nov kom äntligen vännerna Karin och Alexander hit och hälsade på med barnen Filip och Edvin. Så kul att få träffa dem igen. De blev upphämtade av vår vän Mr Somchai på flygplatsen och blev körda till Southern Lanta Resort där de ska bo vilket är toppen eftersom det ligger precis vid oss där vi satt och väntade.

Första dagen blev en lugn dag då de var trötta efter den långa resan så lunchen blev på stranden i närheten av hotellet och middagen blev tidig på hotellets egna restaurang.

Jennie

Farmor och farfars sista dagar

Under de sista dagarna farmor och farfar var här hann vi med att göra massor med roliga saker. Bland annat blev den en lunch nere på Kantiang Bay och restaurangen Same Same but Different.

Daniel tog med dem på en heldag på Phi Phi där det blev bad, lunchdrink och snorkling.

Sen avslutades veckan med en massa bad...

... och jag, Gittan och Emma gick också och målade naglarna.

Sen var det den 5 november dags för den sista middagen innan deras hemfärd och det fick bli på restaurangen Slow Down innan vi sen vinkade av dem vid 22-tiden och de fick med sig 14 kg av våra saker att ta hem till Sverige.

Veckan som gått

Den här veckan har varit Daniels föräldrars sista vecka här och de har hunnit med att se en hel del av "vår" ö. De lånade vår moppe och åkte runt en hel del på ön och på kvällarna har vi tagit dem till några av de ställen som vi brukar gå till. Men igår den 19 november var deras sista dag och det blev en dag på stranden och sen en lunch vid Sai Naam och en god middag på Slow Down innan vi runt 22-tiden sa hej då till dem.

Då var det dags för dem att gå och lägga sig eftersom transferbussen skulle hämta dem 3:30 idag på morgonen!!

Har varit himla kul att ha dem här och få visa dem runt och de verkade verkligen gilla det!!

Båtutflykt till Koh Ngai

I fredags var det Mayas kompisars näst sista dag här i Thailand och de hade en önskan om att få snorkla och vi ville gärna ta med Daniels föräldrar ut på en snorkeltur så i fredags, 11 november, fick barnen vara lediga från skola/dagis och så åkte vi ut med longtail båt till Koh Ngai.

Båtresan tog ca 1 timme och Ida var rädd som vanligt när vi åker longtail men skrek inte lika mycket som hon brukar.

Lena, jag, Ida, Emma och Tyra blev avsläppta på den underbart fina stranden på Koh Ngai och de andra åkte iväg för att snorkla och simma i en grotta men de kom tillbaka ganska snabbt då Klara skar sig på en korall när de snorklade. Men det blev en trevlig dag på stranden istället och det är aldrig fel.

Daniel brände sig på en brännmanet när han badade men annars var det supermysigt med en stranddag och en god lunch i skuggan.

Vid fyra tiden var det dags att åka hemåt och vi var hemma i lägenheten igen vid halv sex - trötta, törstiga och sandiga.

Loi Krathong

Loi Krathong är en thailändsk högtid och är en av Thailands vackraste högtider och firas som en hyllning till vattengudarna och en botgörelse för sina synder. Loi betyder att flyga och Krathong är den blomstersmyckade egengjorda båten som skapas dagen till ära. Så barnen fick idag skapa sin egen krathong på skolan och vi föräldrar (och mor- & farföräldrar) fick vara med och hjälpa till.

Först fick vi lite instruktioner sen var det bara att sätta igång.

Emma får hjälp av farmor.

Och Ida får hjälp av pappa och farfar.

Och det pysslas och knåpas även bland familjen Rhedins medlemmar.

Det är inte lätt...

...men fin blev den!

Och Emma kämpar på med sin krathong och nu har även farfar anslutit sig till arbetet ute hos Emma.

Och hennes blev också superfin!

När alla storbarnen var klara var det dags för gruppbild med allas fina konstverk.

På kvällen åkte vi ner till Old Town där Loi Krathong firandet höll till. Först var det parad genom den lilla stan.

Sen åt vi middag vid havet och gick efter middagen runt och tittade på alla fina krathonger som hotell och restauranger hade gjort och ställt upp och de var ganska så mycket större än våra.

Efter att vi gått en sväng och tittat på dessa imponerande konstverk så var det kom loy dags och vi misslyckades med två men fick tillsammans upp flera stycken som sakta steg upp i mörkret.

Och efter att våra kom loyer var slut så var det till slut dags att släppa ut våra krathonger i havet och bli av med våra synder och önska oss något.

Är osäker om våra önskningar går i uppfyllelse och om våra synder är glömde men otroligt vackert var det att se alla dessa blomsterkonstverk flyta ut sakta i det mörka havet med månen som bakgrund och en massa kom loyer i skyn.

Sanuk

Nu är barnens skolas hemsida klar och nya bilder ligger ut - om ni vill se lite vad våra barn gör om dagarna!!

Noon

I onsdags 9 november tog vi med farmor och farfar och Mayas kompisar från Sverige ner till restaurangen Noon till lunch för att njuta av både maten och den fantastisk fina utsikten över havet.

När vi väl kommit hem igen var det redan dags att hämta tjejerna - så vi hinner inte med så mycket under dagarna - men det gör inget, stressa kan vi göra hemma! :)

Tisdag 8 nov

Idag fick Daniel lämna tjejerna på skolan eftersom jag och Lena hade bokat en personlig tränare på gymmet kl. 08:00 som skulle gå igenom ett upplägg på träning för oss. Så nu har vi fått oss ett 3-dagars schema och lite kostråd som ska hjälpa oss att komma iform - till vad vet jag inte... kanske beach 2012!?

Lunchen blev på härliga stället Somewhere Else på Long Beach och det var kul att få visa farmor och farfar det här mysiga stället.

Efter skolan blev det poolbad och mys i solen.

Middag blev på Castaway - även denna restaurang på Long Beach - där vi fick sitta under tak eftersom himlen bjöd på en hel del svarta moln och det var tur det för under middagen kom det en störtskur.

Som tur var så slutade det att regna lagom tills det var dags att åka hem och vi klarade oss också ifrån blixtar och åsksmällar denna kväll.

Måndag 7 nov

Trots att vi har fått finbesök från Sverige så går tjejerna i skolan/förskolan som vanligt och måndag morgon var det då dags att lämna dem. Idag var det dock lite annorlunda då det har kommit massor med nya barn till skolan och därmed också massor med föräldrar vi inte sett förut - men det är bara kul att träffa nya människor.

På lunchen tog vi med farmor och farfar ut på finstället i Mr Somchai´s bilverkstad där det idag bjöds på Massaman Chicken. Alltid lika gott - så man glömmer lätt bort inredningen som mest består av bilskrot och verktyg.

För att de sen inte skulle somna alltför tidigt så blev det en tur in till Saladan där vi gick runt och tittade innan middagen som blev på ännu ett av våra favoritställen: Catfish!

Farmor & farfar anländer

I söndags den 6 november kom farmor och farfar från Sverige och det var en lång morgon för tjejerna när de skulle vänta, vänta och vänta tills de äntligen skulle komma.

Vid 10:30 gick vi ner till hotellets reception - hotellet som ligger precis vid oss: "Southern Lanta Resort" och när vi kom ner satt de vid receptionen och checkade in och efter lite tveksamheter från tjejerna så sprang de till slut fram och gav dem båda varsin kram - lycka!

Och sen blev det ännu mer lycka när de öppnade väskorna och vi fick 10 kg med saker... det var bl a Marabou Mjölkchoklad, Marabou Schweizernöt (!), mjukost, knäckebröd, nappar, snuttefiltar, mediciner, kläder, böcker, skvallertidningar och till Emmas stora glädje...

... en HUSHÅLLSOST!!

Efter uppackning gick vi hem för att visa vår lägenhet och tjejernas skola och första lunchen fick bli hos May´s och Jerry ute på gatan. Sen blev det bad i havet och middagen blev på en restaurang på stranden som inte ligger alltför långt bort - farfar och farmor var ju trötta efter den långa resan hit.

Dock blev det svårt att sova för dem för runt 21:30 började det mullra lite långt långt bort och vi såg hur det blinkade till en hel del på himlen - men det är vi vana vid så därför var vi inte alls beredda på den blixt och smäll - som kom samtidigt och slog ner bakom vårt hus. Det var den värsta smällen jag någonsin varit med om. Sen hade både jag och Daniel svårt att somna om för smällarna och blixtarna avlöste varandra några timmar. Sen när vi hörde att smällarna övergick i muller och att mullret gick ut över havet så somnade vi lugnt.

Marknad

I lördags 5 november vaknade vi bara tre i familjen då Emma sov kvar hos Tyra så det blev en lugn förmiddag med väldigt lite gjort och sen en trevlig lunch på Klong Dao stranden med Lena, Tyra och Emma.

Tyra stannade sen kvar och lekte med Emma tills 17-tiden då vi åkte ner till marknaden som pågår fram till den 12 november på södra delen av Klong Dao. Där fick tjejerna hoppa i hoppborg för 20 baht (ca 5 kr) för 15 minuter och sen åka varsin karusell.

Och innan det var dags att gå och äta middag så fick de varsin ballong.

Klong Jark

Medan Daniel och Patrick var på fisketur fredagen den 4 november så åkte jag och Lena med alla tjejerna ner till Klong Jark och badade. Hade lite otur med vädret då det började dugga lite regn när vi kom ner men vi passade på att äta lunch och när den var uppäten och vi var mätta och belåtna så hade regnet dragit sig bort och vi fick en härlig eftermiddag med sol och bad och en liten tupplur i en solstol på stranden och tjejerna badade i poolen.

På kvällen när Daniel och Patrick var tillbaka från sin fisketur så blev det hämtmat från restaurangen "Krua Tamarind" och film hemma hos Rhedins.

Fiskedag med grabbarna!!

I fredags hade jag och fem kompisar hyrt en fiskare med båt för att åka ut och fiska lite. Och det blev med betoning på lite. För vi fiskade inte så mycket som vi trott men vi hade supertrevligt ändå. Det blev lite snorkling och gå iland på en strand istället. Och det hade storfiskaren Daniel inget emot.

Det blev mycket prat, skratt och bara sitta och ta det lugnt och njuta av tystnaden.

Mysigt och lugnt. Inga barn eller fruar så långt ögat kan nå!!!

Och vi fick faktiskt några fiskar också, men inget att skryta om direkt.

Även fast vi inte fick så mycket fisk när vi fiskade fick vi se desto fler under vattnet när vi snorklade.

Jag tackar mina medfiskare för en supertrevlig dag och hoppas på en repris, dock med lite fler napp på kroken.

/Daniel

Modeuppvisning

Emma och Ida har modeuppvisning i sina nya klänningar från Phi Phi.

Och självklart ska det spexas som vanligt med de här två fina...

"Somewhere else"

I torsdag blev det en tripp till Long Beach och härliga restaurangen "Somewhere else" där man skulle kunna spendera en hel dag vilket vi nästan gjorde.

Daniel och Patrik spelade pingis på förmiddagen så jag och Lena tog med oss tjejerna och åkte till Somewhere else.

Efter en god lunch i skuggan var det massagedags och det var Emma och Tyra som började med varsin fotmassage men de låg mest och skrattade eftersom det kittlade...

Lena, jag och Cornelia däremot njöt som vanligt av varsin massage med vågorna som bakgrundsljud.

På kvällen var det återigen dags för en trevlig tjejmiddag och den här gången lyxade vi till det och gick til Costa Lanta på Klong Dao och det var ännu en trevlig kväll. Den slutade dock ganska tidigt då vi alla var trötta... har varit en tuff vecka att ha barnen hemma på lov! :)

Phi Phi

I tisdags 1 nov började båtarna till Phi Phi att gå och eftersom tjejerna har höstlov och vädret väntades bli strålande sol så bestämde vi oss för att göra en dagsutflykt till Phi Phi tillsammans med familjen Rhedin.

Vi blev hämtade kl. 07:45 och blev skjutsade till båtpiren där båten avgick mot Phi Phi kl. 08:00 (eller strax efter i alla fall).

Båtresan tog 1 ½ timme innan vi klev av på Phi Phi Don.

Vi började med att gå rakt över ön till Tonsai Bay och bada och bara ta det lugnt.

Sen när baren bredvid där vi slagit oss ner bestämde sig för att spela hårdrocksmusik så högt att barnen fick hålla för öronen så packade vi snabbt ihop våra saker och tog en longtail ut till Long Beach.

Här det var betydligt lugnare och det blev sol & bad, en god lunch i skuggan och lite lek i sanden.

Kl. 14:00 tog vi en longtail tillbaka och tog en runda i alla små affärer och shoppade lite också.

Och så lite glass så klart!

Tyvärr råkade dock Emma putta till Ida så att hennes glass föll ner i sanden.

Så mamma köpte nya glassar till dem båda!

Vid 15:30 var det dags att ta båten tillbaka till Lanta och vi var hemma vid 17:15. Eftersom vi var trötta efter dagens utflykt så blev det middag på May´s runt hörnet.

Höstlov

I måndags var det ingen skola för tjejerna eftersom det den här veckan är höstlov så idag spenderade vi dagen vid "vår" pool. Tyra var här hela dagen och det blev en lugn och skön dag. Den största händelsen den här dagen var att Emma tappade en tand.

Efter en lugn och härlig dag blev det middag på "Slow Down Lanta".

อาทิตย์ 30 ตุลาคม

I อาทิตย์ 30 ตุลาคม (söndag 30 oktober) så blev det en ännu en lugn morgon och vi mötte vid lunchtid upp Lena och Patrik på restaurangen "Where else" på Klong Khong Beach där det blev en jättegod lunch precis vid havet.

Efter lunchen åkte vi alla upp till djurhemmet här på Lanta där de tagit hand om några hundvalpar som tjejerna ville hälsa på men också för att Lena skulle lämna hunden Sascha som skulle tvättas och få sprutor.

Så medan de tog hand om Sascha så klappade vi hundvalparna.

Till och med Emma som både är hundrädd och hundallergisk kunde inte hålla sig ifrån de otroligt söta valparna.

Efter besöket på djurhemmet åkte vi hem till Rhedins och slappade lite - och Ida myser och pratar med Patrik.

På kvällen blev det middag på "Lindas" och på kvällen följde Tyra med hem och sov hos oss och innan läggdags blev det kojbygge!

Sen somnade tjejerna gott vid 23-tiden.

Lördag

I lördags var det lite mulet väder så vår tänkta strandutflykt blev istället en lunch och fika i Saladan och sen bara ta det lugnt hemma i lägenheten vilket var riktigt skönt.

Middagen blev med Patrik, Lena och Tyra på Costa Lanta som ligger nästan längst norrut på Klong Dao stranden där vi åt riktigt lyxigt. Medan vi väntade på maten målade tjejerna i sina medtagna målarböcker.

Och vi lyxade till oss med lite förrätter.

Sen blev det en goda varmrätter i solnedgången.