Blandade bilder: Koh Lanta

Utsikt över poolen.

Ida i sin nya strandklänning.

Promenad på stranden.

Emma gör sandbollar.

Det är jobbigt att vara mammaledig!!

Emma tycker det är spännande att åka tuk tuk.

Systrarna Engström i solnedgången.

Uppdatering Koh Lanta

Igår 29 oktober var det en strålande solig dag och enormt varmt - inte ett moln på himlen. Ändå bestämde vi oss för att Emma skulle få se sina efterlängtade elefanter och vi åkte till ett ställe mitt på Koh Lanta där de hade elefantridning. Ingen av oss ville rida men vi kunde titta på elefanterna i alla fall. Det fanns fyra stora och en liten bebiselefant. Emma tyckte det var lite läskigt men ville ända vara kvar och titta.

Vi stannade bara i ca 1 timme och åkte sen tillbaka till hotellet och la oss vid poolen - för det var så enormt varmt så det gick inte att göra så mycket annat. Det blev lunch vid poolen till den dyra summan av 106 SEK för oss tre - på stranden äter vi oftast lunch för ca 60-80 kronor.

Middagen blev på favoritrestaurangen och vi åt till en otroligt härlig stämning med solnedgång och efter det sattes reggae musiken igång och lite senare när vi åt efterrätten blev det eldshow med tre killar ur restaurangens personal hade snurrade med eldpinnar - och Emma var väldigt imponerad.

Idag (30 okt) har vi haft det fullt upp hela dagen och så nu vore det skönt med lite semester… :-)

Började med en shoppingtur till Saladan och la oss sen vid poolen så att Emma får bada av sig lite. Efter lunchen var det en efterlängtat beachvolleymatch på stranden för alla som ville. Alla som ville var jag och Daniel, två reseledare och två servitörer. Men skitkul var det - trots att Daniels lag vann… Men det var lite för varmt för att spela - runt 33 grader och sol från klarblå himmel och det gick inte att stå still i sanden för då brände man fötterna! Tjejerna satt så snällt och tittade på.

Nu har högsäsongen börjat och det har kommit ett plan med Fritidsreseresenärer och aktiviteterna är i full gång. Emma ville ju så klart vara med på allt idag. Så hon var med på vattengympan från barnpoolen och på kvällen gick vi på minidisco - där hon var det enda barnet så jag fick dansa med henne. Men vad gör man inte för att se henne så lycklig och glad som hon blir!!!

Ida är det full fart på som vanligt och vi börjar be om att hon INTE lär sig gå här nere. Hon är överallt - klättrar på allt, drar i allt och äter på allt! Om de har barnstolar på restaurangerna måste en av oss hålla i stolen när vi äter för hon puttar med fötterna på bordet så att stolarna nästan välter. Hon drar i duken eller försöker få tag på allt som är inom räckhåll. Idag började hon klättra ur barnvagnen alldeles själv så imorgon blir det att sätta fast selen!! Men hon är såå söt när hon upptäcker allt och det är underbart att se hur nyfiken hon är.

När det gäller maten här nere så var vi lite oroliga för hur det skulle gå med Ida - nu kan vi lugnt säga att det är inga problem. Hon äter ALLT! Vi har ju med oss välling och gröt så det får hon emellanåt men sen kan hon äta det vi ger henne. Emma däremot är det lite svårare med - hon vill ju att allt ska smaka som hemma, och det gör det ju inte riktigt. Så hon lever mest på pannkakor, ris, gurka, pommes frites, kex, bananer och glass!!

Nej nu ska det packas för imorgon drar vi vidare till Phi Phi och det känns kul att se nåt nytt men samtidigt tråkigt för nu har många i personalen börjat lära känna oss och barnen och Emma har börjat hälsa och vågar prata säga lite på engelska till dem - men det kommer ju fler ställen!

Jennie & Daniel / 30 oktober

Njuter av Koh Lanta

Ja då har vi varit här i 4 dagar och har det hur bra som helst.

Igår 27 oktober var det en strålande solig dag och vi var uppe vid och åt frukost vid halv nio. Fick en riktigt lugn och skön frukost idag och behövde inte hålla i Ida så att hon inte skulle klättra ur stolen eller försöka göra duktricket eftersom personalen tog med henne och gick runt med henne och visade henne köket och kom tillbaka ca 15 min senare - ganska skönt faktiskt... :-)

Det gör de på de flesta restaurangerna - vill prata och ta upp Ida och oftast tycker hon det är jättekul och blir lite besviken när hon måste sitta kvar hela middagen men ibland är hon inte på humör - då vill hon sitta hos mamma eller pappa.

Dagen spenderades vid poolen och Emma har börjat hoppa själv från poolkanten utan att man håller i och tycker att det är jättekul - bara man håller munnen stängd när man landar i vattnet. Lunchen igår intogs på ett strandhak så att Emma samtidigt kunde få gräva i sanden medan vi åt - där jag för övrigt åt den godaste rätten hittills i Thailand.

Efter lunchen fick man ju en läskande vattenmellonshake så då slutade hon gräva utan tjat.

Idag 28 oktober har vi haft en heldag på stranden och tog en promenad längs hela Khlong Dao stranden som är ca 3 km lång. Jättehärlig dag och perfekt väder att ta en promenad eftersom det var mulet idag - fast ändå ca 30 grader varmt. Och vårt val av vagn har visat sig vara ett perfekt val eftersom båda trivs att både åka och sova i den.

Efter lunchen på stranden gick Emma och jag och tog manikyr - för 40 kr! Eller jag fick en manikyr och på Emma målade de bara naglarna - hon valde självklart ett rosa nagellack, och fick lite glitter på köpet som hon var så stolt över. Nästa gång säger hon att hon ska ta en blå färg.

Ida är nöjd så länge nåt händer, och tröttnar lätt på att sitta still. Hon har nu lärt sig att både krypa - även om hon föredrar att dra sig fram på magen - och ställa sig upp i spjälsängen, vilket helt klart försvårar nattningen!!

Jennie & Daniel / 28 oktober

Koh Lanta

Igår kom vi till Koh Lanta - efter ca 2 timmars bilresa.

Bilresan gick bra, hade lyckats få i Emma en åksjuketablett så hon sov nästan hela resan. Ida sov efter att hon hade bajsat och vi fick stanna till i väggrenen på motortrafikleden och byta bajsblöja i bakluckan. Var kanske inte tänkt att vi skulle stanna där - jag sa till chauffören att stanna när det passade så att vi kunde byta och han tvärstannade direkt - han var väl rädd att få bajs i bilen...

Hotellet här på Koh Lanta är jättefint och ligger precis vid stranden - så klart! Det är lågsäsong så det är inte alls mycket folk men de få människor som ligger vid poolen är så klart svenskar! Visste att det skulle vara en hel del skandinaver här på Koh Lanta men att det bara var en massa svenskar visste vi inte - undra hur det är under högsäsong??

Idag har vi haft en dag vi poolen och både Emma och Daniel kommer snart att få simhud mellan tårna så mycket som de badar.

Ida älskar också att bada - eller mest skvätta vatten, men vi försöker hålla henne lite mer i skuggan. Emma behöver vi snart inte smörja in längre för hon är lika brun som mig (Jennie så klart) snart.

Idag hann vi med en sväng in till Koh Lantas lilla stad Saladan där vi inte handlade så mycket förutom vatten, bananer och kex men vi hann titta en hel del så vi ska ta en tur nån mer dag och shoppa lite.

Igår åt vi middag på stranden och idag fick det bli en repris på stranden fast inte samma ställe... Idag var det en solnedgång som underhållning till maten... :-)

Middagen igår 25 oktober

På väg till middagen idag 26 oktober

Nähä nu börjar internettiden för oss ta slut och det är väl dags att krypa till sängs så vi orkar med en ny dag med sol och bad och två vilda ungar att hålla koll på!!:-)

Jennie & Daniel / 26 oktober

24 okt: Krabi Town

Idag har vi haft det ca 31 grader och lite mulet - men det var bara skönt att inte solen stekte från klarblå himmel. Vi behöver vänja oss vi den värme som är nu...

Var inne i Krabi stad och köpte sandaler till Emma och gick omkring lite och tittade sen blev det för varmt och barnen ledsnade lite så vi åkte tillbaka till hotellet och la oss vid poolen där det inte direkt var nån trängsel!

Åt lunch vid poolen och drog sen ner till stan igen och köpte oss en klocka - vilket vi visst inte hade nån med oss. Kan vara bra att ha en när man har tider att passa. Och 30 kr kan väl en klocka vara värd. Hittade också lite glass, badleksaker och vatten och strosade lite och åkte sen tillbaka till hotellet med en taxichaufför som trodde jag var muslim... Ingen här verkar tro på att jag är från Sverige när de frågar... :-) Barnen är hur poppis som helst och alla vill klappa eller bära Ida - hon verkar inte ha något emot det men Emma tycker inte att alla ska klappa på dem och undrar lite.

Tillbaka på hotellet igen vid halv sex och Daniel och Emma tog ett dopp till i poolen. Emma skulle kunna ligga i poolen hur länge som helst om man inte sa åt henne att gå upp. Vi ska göra ett test på Koh Lanta och ser hur länge hon ligger i...

Nu är klockan 20:30 och vi har precis ätit middag - som blev smått kaotisk med en trött Ida som slängde ris omkring sig och gapade i den ekande restaurangen med högt i tak. Men gott var det...

22-23 okt: Stockholm - Krabi

15:30 var vi framme på Arlanda och checkade in vårt bagage. Fick erbjudandet om att stanna kvar i Köpenhamn en natt då flyget var överbokat mot 9000 kr i kontanter - men vi hoppade det då vi har längtat till värmen hur länge som helst och i Köpenhamn är det ingen direkt värme...

Alla flygresorna gick hur bra som helst och tjejerna var jätteduktiga och sov en hel del. Ida fick sin lilla babycot på flyget mellan Köpenhamn och Bangkok som hon sov så sött i men när hon var vaken så var det roligast att få bli buren och gå runt och titta på alla andra...

Emma var jätteduktig och var inte grinig nån gång under hela resan - jo en gång: när vi flög mellan Bangkok och Krabi frågade hon när vi var framme i Thailand och jag sa att vi snart var framme i Krabi - men hon ville inte åka till Krabi utan hon ville åka till Thailand och började sen gråta - så lite trött var hon nog! :-)

Väl framme på flygplatsen gick transfern snabbt check-in på hotellet lika smidigt. Vi somnade alla ganska tidigt och hade nog sovig gott allihopa om det inte hade bankat nån på dörren i typ 1 minut kl. 00:44 - efter det var jag pigg och somnade inte förrän kl. 03:00... puh!

Nej nu drar vi!

Nu är kl. 13.45 och det är dags att packa ut allt i bilen, ge Ida en flaska välling och klä på oss ytterkläderna och dra iväg mot Arlanda!

Daniels pappa Lasse är snäll och skjutsar oss och han har även lovat Emma att stanna en stund och titta på flygplanen med henne. Hoppas att han kanske har fler svar än vad vi har på Emmas alla frågor om hur man gör ett flygplan, hur det flyger och varför det, varför då och varför hur...

På återseende nån annan gång!

Jennie, Daniel, Emma & Ida / 22 oktober

Godis

Hon är ju för gullig vår Emma!!!

Här ska man vara i paradiset och bada och sola på vita stränder och korallklart vatten och det Emma pratar om är vilket godis hon ska köpa i Thailand på lördagarna. Och om de har samma godis som här...

Jennie / 22 oktober

Tråkigt besked

Mitt i alla packning och förberedning inför vår härliga resa får Daniel besked om att hans jobb ska minska på personal inom hans område och de ska bli 15 anställda från tidigare 29 st och det här ska vara klart efter årsskiftet. Alla kommer att få söka de 15 tjänster som kommer att finnas kvar... jättekul besked att få dagen innan avresa!

Så nu vrider han och vänder på allt och försöker ibland lugna sig själv med att han tror att han får vara kvar och ibland vänja sig vid tanken att han får gå och börja planera upp vad han ska göra istället - när vi egentligen hade tänkt att bara få tänka på vår resa. Men, men det är inte så mycket att göra - sånt är livet!! Allt löser sig till slut... :-)

Ja, ja - inte mycket vi kan göra nu... vi får lägga bort det här och tänka på att vad som än händer så kommer vi ha en underbar resa med våra barn!!!

Jennie / 21 oktober

Fullt upp och av med lite pengar

Ja då är kl. 17:15 och vi har hållt på att packa, städa och fixa hela dagen och det verkar som om båda tjejerna har märkt av stressen för nu somnade båda två - nästan samtidigt. Men det är bra för då hinner jag fixa lite medan Daniel är och handlar.

Jag hann med ett besök på apoteket tidigare idag och handlade en hel del. Det blir ju lite extra eftersom Emma är både nöt och jordnötsallergiker och har förkylningsastma men sen är det ju lite annat man vill ha med sig i sin egna lilla medicinväska - så apoteksnotan gick på 1479 kr!! Så mycket har jag aldrig köpt för... kände mig som en hypokondriker när jag satt där med alla mina grejer... :-)

Förkylningar

Det är väl så himla typiskt att man ska bli förkyld innan man ska ut och resa. Jag har i för sig varit det i en vecka snart men idag vaknar Emma och är snorig och lite feber! Hoppas verkligen vi blir bättre tills imorgon - annars kan det bli en LÅÅÅÅNG resa dit...

Beach

Det är så himla kul med beachvolley så att man kan bli galen men under matchen igår kände jag att jag inte hade huvudet och tankarna med mig och jag kunde inte riktigt koncentrera mig på spelet. Har liksom andra beachar i huvudet och kom på saker hela tiden som jag skulle komma ihåg att göra och ta med mig. Jag får ta och spela "på riktigt" när vi kommer hem igen...

Heliumballong

Förra söndagen var det Turinge Marknad här i Nykvarn och som tradition så fick Emma välja en heliumballong, som hon nu har haft uppe på sitt rum. Men snäll som hon är så tyckte hon att det var onödigt att den var kvar hemma när vi ska åka bort och ville ta med den och ge den till jämnåriga Mathilda igår när vi var på lunch hos Mia, Mathilda och August.

Men istället för en glad present att ta med blev den en smått traumatisk upplevelse för Emma! :-)

Det hade gått ut lite helium så ballongen var inte helt uppblåst vilket gjorde att snöret som var knutet runt den lossnade när hon skulle ta ut den ur bilen och hon skrek som om hon höll på att falla över en bergskant i Grand Canyon... Och ville att jag skulle ta den! Hmm inte det lättaste att jaga efter en heliumballong - vilket jag inte heller gjorde!

Så Emma skrek för full hals och Ida blev rädd av Emmas skrikande och började skrika hon med så det var en ny upplevelse att vara gäst och kliva in i hallen med två barn som skrek. Men som tur var lyckades vi lugna ner Emma till slut med att ballongen ville också åka till Thailand och eftersom den flög lite långsammare än flygplanet var den tvungen att åka redan idag... Men resten av dagen så började hon nästan gråta bara vi började prata om ballonen!

Sötis!

Jennie / 20 oktober

Hinna träffa alla...

Den här veckan blir lite hektisk innan vi ska åka för vi ska ju självklart hinna packa och fixa inför resan men så måste man ju tänka på att man ska komma hem också så att vinterkläderna måste vara iordning och helst ska huset vara storstädat också så att det är trevligt att komma hem, men förutom allt det praktiska vill vi ju hinna träffa kompisarna och familjen innan vi åker.

Så igår var det söndagsmiddag hos Daniels föräldrar och med Daniels syster och familj, idag ska jag och tjejerna hem till Mia och hennes Mathilda och August - som det ska bli så himla kul att träffa. Mathilda är i Emmas ålder och Emma längtar efter att få åka dit och leka - att det finns en gullig liten bebis där bryr hon sig inte lika mycket om - men det gör jag! :-)

Ikväll kommer Anna, Björn & Tyra och äter och så hinner vi gå igenom det ekonomiska lite - eftersom det är de som kommer att kolla igenom posten ett par gånger när vi är borta och se så att det inte är några räkningar som kommer som måste betalas. Sen efter middagen åker Anna och jag och spelar beachvolley med Therese och Magdalena - så då hinner jag träffa dem också! :-)

Imorgon blir det middag med Madeleine och Jonatan och deras härliga tjejer Olivia och Nelly - som är Emmas bästisar - och sen efter middagen åker vi och spelar beachvolley så då hinner jag träffa Åsa och Michaela också! :-)

Onsdag blir det  middag med Karin, Alexander och lille Filip. De är postansvariga och får ta in posten åt oss - vilket blir ganska enkelt eftersom de är grannar.

Så det är lite att hinna med förutom att jag och Daniel ska klippa oss, vi har lite shopping kvar att göra, storhandling på Apoteket och så ska min mamma komma förbi en sväng emellan allt det här.

Men oj vilket angenämt problem - att ha för många personer man vill träffa innan man åker till paradiset... :-)

Jennie / 19 oktober

Bilder från festen!

Ja här skulle det ha suttit massor med roliga bilder från festen - eftersom vi hade planerat att ta en massa bilder men så blev det visst inte!!!

Party!

Städning och matlagning och lite packning hann vi med på lördags dagen innan festen. Man tror inte att det är så mycket jobb med att ha fest - speciellt inte när man inte lagar så mycket mat men det tar ju en hel dag i alla fall med städning, handling och fixandes så hela dagen gick åt till att fixa.

Vid 10-tiden åkte Daniel över med tjejerna till farmor och farfar så att vi kunde städa och fixa - både inför festen och inför resan.

Kl. 18.00 började gästerna anlända och sen höll vi på fram till 02.30 på natten. Det blev en jättetrevlig kväll med alla underbara och härliga vänner och det var längesen jag skrattade så mycket.

Men nu är den kvällen över och all planering och all tid går åt till resan istället - vad härligt det är att alltid har så mycket kul att se fram emot! :-)

Jennie / 18 oktober

Städning inför imorgon

Ikväll har jag lärt mig nåt:

Att städa med en 4-åring är som att skotta när det snöar!!!!!!!

Jennie / 16 oktober

Nackspärr och förkylningar

Jaha... då börjar resestressen ta ut sin rätt! Nu har jag, Emma och Ida blivit förkylda och inatt när Ida började gråta och jag snabbt skulle trösta henne så åkte jag dessutom på en nackspärr som gör att jag idag bara kan titta åt vänster. Daniel skrattar och tycker jag ser rolig ut och Emma tycker nog att det ser lite konstigt ut...

Men nu gäller det att vi kurerar oss för fullt så att vi blir friska till helgen då det är party på gång och tjejerna ska till farmor och farfar - som Emma har längtat efter i flera veckor! Så idag äter vi isglass och dricker vatten, jag ligger mest i sängen och Daniel försöker få en 4-åring att sitta still och ta det lugnt - Mission Impossible kanske?!

Jennie / 15 oktober

Födelsedag

Jaha, då har mannen blivit 34 år! Nästan som Emma sa imorse: Nu kan man säga gubbe till pappa! :-)

Eftersom vi har resan att se fram emot så kom vi överens om att inte köpa några presenter. Emma fick bestämma nåt bara så att det skulle bli ett paket. Och det fick bli Daniels favoritchoklad och lite trisslotter - som vi förhoppningsvis vinner på så att vi kan göra fler långresor!

Ikväll kommer våra föräldrar på middag så att han får firas lite i alla fall - men han får nog laga sin egen födelsedagsmiddag för han valde en rätt som han är expert på!

Jennie / 14 oktober

Thailand

10 dagar kvar!!!

Söndag igen...

Och så var det söndag igen! Det känns som om veckorna bara flyger förbi och det är söndag och fredag hela tiden... eller nåt!!

Idag var det Turinge Marknad i Nykvarn och som tradition så går vi ner en sväng. Och när Emma blev 2 år skapade vi en ny tradition som jag så smått börjar ångra - att hon på marknaden får en Heliumballong och hon får välja precis vilken hon vill - och i år kostade dessa ballonger 70 kr!!! Herregud vilket rån!! Fast det är värt flera hundra tusen kronor att se Emma så glad som hon blir när hon får sin ballong. Och Ida blev lika glad hon när Emma satte ballongen på vagnen så det blev ju liksom dubbel glädje för de där 70 kr...

Stötte på familjen Skoog och Emma fick smaka sin första sockervadd av Edwin - jaha... 30 kr till en sockervadd till henne också!! Men det fick vara som plåster på såren för den påse godis vi lovat henne och så visade det sig att det godiset var från typ 1972 och stenhårt. Man kunde nog ha haft ihjäl nån om jag hade slängt det på nån... Men det gjort jag inte - det går säkert ner i pappans mage här hemma som äter det mesta som ligger på godishyllan!!

Efter marknadsturen åkte vi hem och hann med en hel del, jag jobbade, vi tvättade, städade köket, vardagsrummet och lekrummet,  bakade muffins med Emma, åt muffins med Emma, tog fram handbaggage väskor och så var det tänkt att Emma skulle hinna bada innan läggdags också! Då hade ju dagen varit fulländad. Nu blev det lite ändrade planer...

Daniel fyllde på badbaljan (eftersom vi fortfarande inte har något badkar!), la i alla Emmas leksaker och Emma fick änligen hoppa i. Hon sitter alltid där inne själv och leker och sjunger så vi brukar inte sitta bredvid direkt utan kollar till henne då och då - speciellt om det blir tyst (vilket det sällan blir i många sekunder!).

Men den här gången hade Emma ett sår på knät och fick för sig att hon inte ville ha såret i vattnet och kom på den smarta idén att sätta sig på kanten istället och bara bada fötterna - vad händer? Jo, självklart välter ju hela baljan och allt vatten åker ut i badrumet och Emma ramlar i golvet och skriker! Ja då har hon lärt sig den läxan att den lilla baljan inte orkar bära hela henne, speciellt inte på ena kanten.

Men som hon skrek - inte för att hon gjorde illa sig utan mest för att hon blev rädd - så hoppade vi över att tvinga tillbaka henne i baljan så det vara bara att torka upp sjön och hon fick sätta sig och tröstas i soffan! Så får vi försöka imorgon igen!

Nu är klockan 23.00 och jag hade tänkt att gå och lägga mig tidigt eftersom både jag och maken börjar bli förkylda... men men det sket sig den här gången också!

Jennie / 11 oktober

Inget blir som man planerat...

Jaha, nähä... helgen blev som vanligt inte som vi hade planerat upp den!!

Tanken var för några veckor sedan att helgen skulle vara helt tom så att vi kunde städa på tomten och ställa in saker i garaget och förbereda har hemma inför resan - men som vanligt kommer det en massa saker i vägen - som tur är bara en massa roliga saker!!

Lördag kl. 10:00: Henrik Skoog har fyllt år och vi var bjuda på brunch och som vanligt hade Skoogs fixat och donat och bjöd på en massa gott. (Tänk att jag kommer kunna få gå och välja såna här frukostar i 6 veckor!) Stannade kvar till 14-tiden - så det blev en låååång brunch! Sen åkte vi faktiskt hem och hann med lite av det som stod på Att-göra listan. Emma följde med kompisen Olivia hem och Ida sov när vi kom hem så det var bara att köra gärnet för att hinna med något innan hon vaknade - och det lyckades relativt bra.

Kl. 17.30 dök Skoogs och Anna & Björn upp - som vi planerat in tidigare på dagen - och gjorde oss (eller Daniel i alla fall) sällskap framför TV:n under Danmark-Sverige matchen. Och kvällen var trevlig som vanligt med en massa högljudda, härliga och glada ungar som var höga på socker!! Det är ju ändå lördag!!!!

Fick en hel del vuxenpoäng innan vi gick och la oss och STÄDADE undan allt så att huset såg ut som innan gästerna kom!! Undrade i mitt stilla sinne varför vi inte gör så här varje kväll - ja, ja...

PT

Nej nu får det vara nog! Nu vill jag både gå ner i vikt, bli mer tränad och ha en sundare livsstil... Och jag behövde lite hjälp på traven med det och självklart ställde min kära kollega (och mentor) Ingvor upp!! :-) Hon har erfarenheten av att vara personlig tränare och nu får hon agera det för mig...

Vi tog en lunch på Thairestaurangen vid Sydpoolen och gick igenom både min kost och mina träningspass och jag fick en hel del tips! Vet inte hur långt jag kommer med tipsen eftersom min självdisciplin inte är den bästa men jag ska verkligen försöka - efter resan i alla fall, eller efter jul i alla fall, eller efter påsk kanske?! ;-)

Thailand...

15 dagar kvar!

Jenny = Jennie

Igår var det så den stora dagen för mig!! Jag hade namnsdag!!! Eller i kalendern står det Jenny men jag stavas ju Jennie - men eftersom jag från början faktiskt stavade Jenny men ändrade det så räknas jag med och måste firas!!

Fick trisslotter av min söta lilla familj och av Emma fick jag en pärlplatta formad av ett hjärta. I för sig en som jag har sett liggandes här hemma i flera veckor men hon tyckte den passade att ge mig - gulligt!

På eftermiddagen kom mamma och pappa med pizza och grattade mig. Så himla gott med pizza - och speciellt när det var hur länge sen som helst sen jag åt riktigt pizza!!! Mmmm!!!

Jennie / 7 okt

Västerås

I söndags, 4 okt var vi och hälsade på Daniels släkt i Västerås. Framför allt hans mormor som ligger på sjukhem och Emma & Idas nya lilla syssling Melwin som var nästan 8 veckor gammal.

Åkte från Västerås runt 17-tiden och självklart somnade båda tjejerna i bilen - och vaknade när vi kom hem, pigga så klart. Så det blev en sen kväll för dem, i alla fall för Emma som inte somnade förrän efter 22!!

Maria 30-år

I lördags var det så dags för Marias 30-års fest - och förresten vår förlovningsdag! Så vilken make man har som hade köpt röda rosor och allt!! :-)

Lämnade barnen till farmor och farfar redan vid 13-tiden så hann vi plocka hemma en del och när klockan började närma sig halv fyra åkte vi till Skärholmen och gjorde en massa shoppingärenden inför resan! Så nu känns allt under kontroll igen...

Var hos Maria kl. 18 - prick kl. 18 och fick när de andra gästerna kom avnjuta en otroligt god middag av tapasrätter som de stått och lagat sen kl. 9 på morgonen! Mycket jobb men så himla gott!!! Efter en mycket trevlig kväll åkte vi - äntligen tyckte nog värdparet - hem vid 01-tiden. Det märktes att vi hade barnvakt - kom först och gick sist!! Vi får hoppas vi blir bjudna igen?!

I 30-års present fick Maria en mamma-barn fotografering hos fotografen Fia Halén i Järna där vi tog våra bilder på flickorna och det verkade som om hon uppskattade presenten. Jag ser fram emot att få se bilder sen när de har varit och fotograferat sig!

2 okt - BVC

Ja då var jag på BVC med Ida för att väga och mäta henne. Intressant att se skillnanden mellan henne och Emma - och JA det är skillnad!

Ida väger nu 8655g och är 70 cm lång. Jämför med Emma som vägde 8190g när hon var 1 år... Hmm!