Julgran

Även om vi inte är hemma över jul så vill vi skapa oss lite julkänsla och vi börjar med julgranen som blev en i plast och något mindre än den vi brukar ha hemma. Så den 19 december när Ida hade somnade så klädde Emma och Tyra granen så fint.

Så får vi se om det landar några julklappar under mini granen!

Beachvolley

Den 19 december var det dags för Jonatan, Madeleine och barnen att åka hem till Sverige men vi hann med lite strandhäng innan det var dags för dem att åka till flygplatsen. Och vad kan bäst avsluta en härlig Thailandsvistelse om inte lite beachvolley i solskenet. Den här gången fick även Adam vara med och prova på lite och han kämpade för kung och fosterland.

Båtutflykt

Den 16 december hade vi tänkt att åka på båtutflykt till Koh Ngai och grottan på Koh Mook men eftersom jag fortfarande kände mig dålig så blev det den 18 december istället. Så kl. 9 på morgonen gick vi över till vår vän Som Chai som ordnar det mesta och han hade även denna gång ordnat skjuts ner till Old Town där båten skulle gå ifrån.

Just idag visade det sig bli en ganska mulen och blåsig dag vilket innebar att båtresan blev ganska så guppig med en del stora vågor på havet vilket inte alla uppskttade - speciellt inte Ida som avskyr att åka longtailbåt även om det är helt lugnt på havet.

Väl framme på Koh Ngai så släpptes alla av utom Daniel, min pappa, Jonatan och Edwin som skulle åka vidare mot grottan medan vi andra hade en härlig dag på stranden trots det mulna vädret.

När de andra kom tillbaka från sin utflykt i grottan där de simmande 80 meter enkel väg i totalt mörker - så blev det lunch på en restaurang på stranden. Efter lunchen hann barnen leka lite på stranden och hittade bland annat 23 små eremitkräftor som de byggde ett bo åt på stranden. När det var dags att åka hemåt släpptes alla de eremitkräftor ut som inte själva lyckats ta sig ut och det vi satte oss i longtailbåten som skulle ta oss tillbaka till Old Town. Även hemresan blev en guppig sådan men de stora barnen tyckte det var roligt när de satt längst fram eftersom det blev lite som en berg och dalbana.

35 års dagen

I lördags fyllde jag 35 år och tanken var att vi skulle samla alla goda vänner vi lärt känna här nere och grilla på stranden alla 40 personer men det blev lite andra planer då jag inte riktigt mådde hundra. Jag var dock väldigt nöjd ändå för jag fick fina blommor av min kära make...

... en fantastiskt god chokladtårta med chokladmousse...

...som avnjöts med de närmaste fina vännerna och familjen på balkongen i det runt 40 gradiga solskenet...

...och jag fick en efterlängtad fin iPad med rosa skydd som matchar bikinin.

Kvällens middag blev med samma sällskap på favoritrestaurangen Lindas på Long Beach.

Tack allihopa för att ni förgyllde min födelsedag och tack alla där hemma för alla gratulationer! Nu är födelsedagen över och som varje år kan julen påbörjas den 18:e december - så även här!

Njurinfektion

Så där ja - då har jag provat på hur det är att ha njurinfektio också och det var inget jag skulle rekommendera. Jag har haft ont i magen i runt en månad och läkaren trodde först det var magkatarr men när medicinen inte hjälpte och symtomen ändrades så blev det provtagning och det visade sig alltså vara en njurinfektion i höger njure!

Så nu har jag fått 8 antibiotikasprutor, värktabletter, antibiotikatabletter och febernedsättande tabletter och känner mig mycket bättre - vilket var tur för annars hotade läkaren med Bangkok Hospital i Phuket i 4-5 dagar...

Julavslutning

Den 15 december kl. 18:00 var det dags för julavslutning i Sanuk Svenska skolan och barnen skulle få gå på ett tre veckor långt jullov.

Så vi samlades alla barn och föräldrar och i Emmas fall även morföräldrar, moster, kusiner och kompisar - vid skolan och fick titta på en superfin julshow av barnen.

Sen var det fackeltåg ner på stranden...

...där det bjöds på lite mer sång.

Sen var det tänkt att alla familjer skulle skicka upp varsin Kom Loy (rislykta) men tyvärr blåste det för mycket och åt fel håll så det fick vi ställa in. Så det blev en promenad tillbaka till skolan för lite fika med lussekatter.

Besök

Det har varit fullt upp med besökare här - jättekul men lite ovant att ha folk kring sig hela tiden när vi har varit vana här att lämna barnen på skolan och sen dra iväg på det vi har fått lust med - men det får vi fortsätta med sen när besöken har tagit slut.

Den 5 december kom vår fina vän Madeleine och hennes döttrar Olivia och Nelly.

Och den 6 december kom ytterligare ett efterlängtat besök - Oliver & Therese och deras döttrar Nellie och Molly och Ida var extra glad över att bästisen Molly kommit.

Sen var det full fart och alla tjejerna lekte för fullt. Här är det tjejtucken som är ute och åker:

Oliver & Therese och barnen bor tre veckor på Phuket men kom över till oss i tre dagar så det blev hektiska dagar innan de den 9 december åkte tillbaka till Phuket.

Sen var det dags för nästa besökare den 13 december - mina föräldrar, min syster och hennes söner Edwin och Adam så då blev det full fart igen. De hade med sig massor med godsaker från Sverige som kanelknäcke, godis, O´boy, välling och vin. Underbart!

Fullt upp

Oj, oj, oj vad dålig jag har varit på att blogga den senaste veckan men det har verkligen varit fullt upp.

I lördags den 3 december skulle Karin och Alexander ha åkt hem men de blev kvar lite till då Edvin fick vattkoppor så de fick en lite längre semester än de hade tänkt.

I måndags 5 december kom min fina vän Madeleine ner med sina härliga tjejer Olivia och Nelly som också är kompisar till Emma och det var helt underbart att få träffa dem alla.

I tisdags 6 december kom härliga familjen Schmidt hit från Phuket där de ska bo i tre veckor men de kom över till vårt lilla Lanta i tre dagar och de åkte hem i fredags 9 december.

I fredags 9 december var vi tvungna att besöka Krabi Immigration för att få stanna ytterligare 30 dagar i landet - och det fick vi!

Så det har minst sagt varit fullspäckade dagar och plus allt ovan så har jag min B-uppsats som jag ivrigt jobbar med så fort jag hinner. Jag älskar att skriva så när jag väl får tid att sätta mig ner i lugn och ro så är det himla kul. Vi har två frivilliga inlämningar där vi kan få hjälp med upplägget och det var den 5 december och imorgon den 12 december så jag har haft lite tufft att lämna in i tid men det har gått till slut.

Ja, när morgondagen är över och inlämning nummer 2 är klar så ska jag uppdatera bloggen med lite bilder från veckan som gått.

Sen på tisdag kommer mina föräldrar, min syster och hennes två söner så då blir det fullt upp igen och sen fyller jag ju 35 år på lördag (så nu har jag påmint er) så då blir det också fullt upp!

Trevlig 3:e advent på er alla önskar vi från ett varmt Koh Lanta!