Kontraster!

Den 21 februari landade vi hemma i Sverige och kom hem till vårt hus i Vänstra - en märklig känsla för oss alla.

Tjejerna hade fått nya vinterkläder av snälla farmor och ville genast prova dem ute i snön - vilka kontraster med ungefär 40 graders skillnad...

Sista dagarna

Lördagen den 18 februari fick bli en stranddag för att verkligen ta vara på värmen de sista dagarna så vi åkte ner tillsammans med familjen Rhedin och deras vänner från Sverige till Kantiang Bay och badade och solade och åt lunch på fina Same Same but different. På eftermiddagen blev det ett återbesök hos doktor Salarin som skulle byta plåster och tvätta rent Emmas stygn.

På söndagen blev det packning av de sista sakerna i huset och lite sorgliga farväl av fina vänner. Först kom familjen Robertsson förbi på lite lunch.

Sen kom familjen Grenander förbi för att säga hej då.

När vi hade sagt hej då till dem så åkte vi in till Saladan för att shoppa det sista innan hemresan och efter shoppingturen var det dags att göra oss fina inför sista middagen! :( Den fick bli på Restaurant Red Snapper och deras goda tapas... så det blev inte thaimat sista kvällen! Men det blev det den sista lunchen dagen efter!

Då blev det lunch på stranden på Moonwalk med finaste bästa familjen Rhedins och det blev en supergod lunch men den kändes helt overklig eftersom det var vår sista tillsammans i Thailand.

Efter lunchen var det dags att packa in oss i bilen - vilket blev lättare sagt än gjort.

Barnvagnen fick vi sätta fast på taket för att komma iväg med alla våra saker och sen var det bara att säga - det hemska -hej då och åka till Krabi flygplats och det var trötta familjemedlemmar som åkte iväg.

Vid flygplatsen var det också dags att säga hej då till vår vän Mr Somchai som hjälpt oss med så himla mycket och hans fru lagat så mycket god mat åt oss!

Flyget från Krabi gick i tid och sen var det 4 timmars väntan på Bangkok flygplats men den spenderade vi med att äta mat, äta glass och titta i affärer.

Flyget från Bangkok gick också i tid 00:25 och då hade vi lyckats hålla tjejerna vakna hela kvällen så när de äntligen fick sätta sig i sin flygstol så somnade de direkt, innan planet ens lyfte och strax efter att det lyft så somnade jag och Daniel och sen sov vi allihopa i 7 timmar. Efter en mellanlandning i Köpenhamn landade vi sen 08:25 på Arlanda och vår resa är härmed slut - för den här gången!

Tack alla ni som hjälpt oss innan och under vår resa och tack alla underbara familjer som gjorde vår tid på Lanta till en fantastisk, rolig och härlig tid - vi kommer aldrig att glömma er! Love you!

3 stygn

Fredagen den 17 februari var det bara 3 dagar kvar på vår resa och Emma passar på att bada lite extra mycket. Idag har vi också vännerna från Sverige; Henrik, Anna & deras lilla Olle på besök så det är så klart man vill visa sina hopp i poolen. Så Emma kom på ett nytt hopp - hoppa bomben baklänges....

...vilket slutade med ett rejält sår på hakan.

Så Henrik och Anna fick passa Ida medan jag och Daniel snabbt tog med Emma till läkaren där det blev till att sy tre stygn vilket inte var någon trevlig upplevelse då Emma är väldigt spruträdd. Så bedövningssprutorna var värre än själva stygnen.

Men det gick bra och Emma fick komma hem snabbt med ett plåster på hakan.

Paddleboard

Daniel har under hösten provat på Stand up paddle board och nu när hemresan närmar sig så paddlar de ut en sista gång. Den här gången var det dock inga vågor alls så det fick bli en trevlig paddeltur runt udden istället med Patrick och Edde.

Alla hjärtans dag!

Hade helt glömt bort att det var alla hjärtans dag eftersom den reklam som är hemma i veckor innan saknades - det enda som påminde mig var de hjärtklubbor de ställt vid kassan på Seven Eleven. Och både jag och Lena anade att våra äkta makar inte heller hade kommit ihåg det så vi överraskade dem med lite picknick på en nyhittad liten härlig strand.

Och eftersom vi inte själva skulle få några blommor så ordnade vi med det själva och Daniel & Patrick fick varsin bukett... :)

Men överraskningarna var inte slut där... Lena hade ordnat med härligt goda semlor från det franska bageriet som vi mumsade i oss.

Grabbkväll

Den 13 februari passade Daniel på att samla de killar som kom samtidigt som hos i höstas för att ha en liten avskedskväll.

Så de hade en himla trevlig kväll med mat och drinkar på stranden och en fin solnedgång på det - sorgligt bara att det var sista gången.

Flytta

När vi kom hem från Ao Nang på söndagen den 12 februari var det bara att sätta igång och packa iordning alla våra saker för sista veckan var det bokat i den lägenheten vi bodde så den 13 februari flyttade vi till ett av radhusen vid Sai Naam med en helt okej uteplats.

Ao Nang

Lördagen den 11 februari - på Emmas födelsedag - tog vi en tur till Ao Nang tillsammans med familjen Rhedin och dagen började med en båtresa från Koh Lanta till Krabi i strålande solsken med glada barn.

I Krabi tog vi en taxi ut till Ao Nang där vi efter att vi checkat in på det fina hotellet The Cliff gick och åt lunch på McDonalds - efterlängtat av oss alla men besvikelsen var ganska stor när vi märkte att maten inte smakade något. Vi har väl vant oss vid de thailändska kryddorna. Men trevligt var det ändå och Emma och Tyra gillade det.

Sen blev det shopping längs huvudgatan och lite glasspaus!

Men värmen tog knäcken på oss allihopa så vi åkte tillbaka till hotellet och badade i poolen...

...och drack lite drinkar.

Middagen blev italienskinspirerad...

...och efter att vi mätta lämnat restaurangen så hann vi med lite mer shopping innan det var dags att gå tillbaka till hotellet och sova.

Söndagen den 12 februari var det en utflykt till Phra Nang stranden ute vid Railey inplanerat och vi tog oss ner till longtailbåtarna och åkte ut runt 10-tiden. Stranden besökte vi när vi reste runt i Thailand 2009 och var då där i november och tyckte då att det var mycket folk - men det var ingenting emot nu.

Men vi hade det supermysigt ändå med bad och god mat.

Innan det sen vid 15-tiden var dags att åka tillbaka till Ao Nang.

Vi blev upphämtade i Ao Nang kl. 16 och åkte tillbaka till Koh Lanta igen efter en mycket trevlig helg!

Emma 7 år

11 februari blev vår underbara, älskade Emma 7 år och födelsedagen började som vanligt med paket och sång i sängen.

Sen blev det bråttom med kläder och frukost - för nu åker vi till Ao Nang!

Emmas kalas

Den 11 februari fyllde Emma 7 år men hon hade sitt kalas fredagen den 10 februari. Så fem kompisar kom hem till oss direkt efter skolan (kl. 12).

Så det blev pizzalunch och sen glass med tillbehör och sen lekar - dansstopp, 1-2-3 stjärna och sen lite dans och till slut skattjakt på godispåsar och de verkar alla ha haft det jättekul. Emma var i alla fall nöjd och det är huvudsaken.

9 februari

Den 9:e februari var det en fullspäckad dag (igen!) som började med ett gymbesök, sen en massage för mig och Lena, en god lunch hos May´s och sen var det dags att åka till skolan. Den här dagen var det aktiviteter på skolan för Children of the forrest där skolan samlar in pengar till barnhemmet vid den burmesiska gränsen.

Så skolan var fylld med föräldrar, barn och det fanns massor med aktiviteter att göra. T ex 5-kamp, ansiktsmålning, lotterier och fika.

Kl. 15:00 var det slut och vi gick tillsammans med familjen Robertsson till stranden där Emma och Mia skulle ha gympa på stranden.

Småsystrarna Ida ock Vicki fick äta glass istället.

Dagens middag blev på Lindas där vi under middagen la märke till det här obehagliga krypet - nästan lika stor som min hand!

Men jag gick och tittade som alla andra och blev faktiskt inte ens rädd :)

Kalas för Ida

Fredag - dagen efter Idas födelsedag så blev det kalas hemma hos oss och Ida, Daniel och Ebba bakade chokladbollar till kalaset.

Sen började gästerna att anlända...

...och de hade visst med sig paket! Lycka med en Hello Kitty t-shirt.

Sen det blev tårta och "Ja mån hon leva" så klart!

Lite lek med stortjejerna måste man ju ha på ett kalas och Ida sa ilsket men bestämt till kompisen Vicki att Ebba är minsann hennes så hon får sitta någon annanstans och det löste snälla Maya.

Efter en lång och rolig dag så somnade Ida utslagen på soffan.

Så var ännu en födelsedag och födelsedagskalas för Ida över och jag tänker så klart på den lyckliga dagen hon föddes när vi fick vår älskade lilla tjej och Emma fick sin efterlängtade lillasyster som hon ibland säger att hon vill byta ut mot en lillebror istället.

Puss på dig Ida - och grattis från mamma & pappa

Ida 3 år

Den 2 februari 2012 är det 3 år sen vår underbara, älskade lilla Ida föddes! Så idag ska det firas och självklart ska det börjas med paket på morgonen.

I paketen fanns det en docka, en brandbil, polisbil och ambulans, Pet Shop djur och lite kläder och hon var så nöjd! Sen var det dags att åka till skolan och då passade jag på att följa med Lena och Patrick på utflykt medan Daniel spelade beachvolley på stranden.

Så vi tog mopparna och åkte till stranden längst ner på ön - Bamboo Bay.

En underbart fin strand med nästan helt tomt på folk.

Vid kvart över ett var det dags att åka tillbaka hemåt igen och jag åkte vidare till skolan för att hämta tjejerna. Sen gick jag, Daniel, Ida, Emma och Tyra och firade Ida med lite glass.

På kvällen blev det middag med familjen Rhedin och Robertsson på Restaurang Nid Noi på Klong Dao.

Utflykt Lanta Noi

Så här när dagarna räknas ner till hemresa gäller det att utnyttja tiden som är kvar och passa på att se sånt vi inte gjort ännu och en av sakerna vi tänkt göra länge var att åka över till "lilla" Lanta och se vad som finns där.

Så jag, Daniel, Jenni, Lena & Patrick tog mopparna på bilfärjan den 1 februari och tog en tur runt ön.

Åker ner till den superlånga ödestranden och åkte längs hela stranden för att se om vi hittade något spännande. Det gjorde vi inte...förutom tusentals krabbor som snabbt kröp undan när vi kom farande.

Åkte sen över till andra sidan ön där vi hittade en båtpir - och en härlig utsikt över småöarna.

Vid piren hittade vi en liten restaurang är vi passade på att äta lunch och fick supergod mat till bra pris - 90 kr för oss allihopa inkl läsk och vatten!

Efter lunchen började klockan närma sig 13 så det var dags att ta oss tillbaka mot färjan för att ta oss över till stora Lanta eftersom barnen slutar skolan kl 14. Så efter en supertrevlig dag så åkte vi hemåt...