Estepona

I måndags kväll åkte vi på utflykt - igen! Den här gången blev det till Estepona som är en ort strax väster om Marbella. Eftersom vi inhandlat sparkcyklar till tjejerna ville de så gärna få prova dem. Och eftersom även Estepona har en lång fin strandpromenad så fick de chans att prova dem.

Det var en stormig dag i Estepona så vi blev inte kvar så länge. Men barnen hann med att leka...

...och vi åt middag innan vi vid 21-tiden bestämde oss för att åka hem.

Jennie / 30 juli

Söndag

En söndag i Marbella, vad kan man hitta på då? Ja nästan vad som helst..

För oss blev det en shoppingtur till La Cañada och inköp av sparkcyklar till barnen. Eftersom Daniel och jag vill gå promenader längs strandpromenaden eller här i området så vore det skönt att slippa vända efter 500 meter. Nu kan de sparka bredvid oss istället och då brukar vi komma mycket längre!

Som vanligt är det alldeles för varmt för att hitta på något kring 13-14 tiden så det blev det vanliga poolbesöket för att svalka av oss i den 35 gradiga värmen. Ida övar för fullt på att lära sig simma utan puffar och hon klara det galant i ca 6 meter - men bara under vattnet. Ska hon försöka simma med huvudet ovanför vattnet så sjunker hon - som hon säger... :)

Middagen serverades på balkongen, kyckling med en härlig tomatsallad. Helt galet vad tomatera smakar gott!! Vi har börja vänja oss så smått vid de spanska mattiderna och idag blev middagen kl. 19:30.

Igår när vi var på väg hem åkte vi förbi ett tivoli och eftersom jag var så trött då så lovade vi att vi skulle gå dit idag - om tivolin var kvar - och det var den!

Ja sen när vi kom hem var klockan nästan 22:00 så det var den dagen... Imorgon väntar nya äventyr för familjen Engström!

Jennie / 27 juli

Fullspäckad helg

Semester i all ära men ingen av oss är ju speciellt bra på att ligga still så poolhänget måste blandas upp med lite andra aktiviteter. I går, lördag, började vi med den lokala marknaden i Nueva Andalucia. Vi hade ingen aning om vad vi kunde förvänta oss men en marknad kan aldrig gå fel. Och det var en himla trevlig marknad som tydligen ställer upp varje lördag. Så det blir nog fler besök! Massor med krims krams för tjejerna! :) Och lite till mamman också... typ nagellack och eftersom tjejerna älskar att måla mina naglar och jag tycker det är så galet mysigt när de gör det - men efterråt kan det ibland vara bra med nagellacksremover - så jag köpte en flaska sånt också!

Lunchen tog vi hemma i lägenheten innan vi svalkade av oss i den 35 gradiga värmen med ett dopp i poolen. Eller tjejerna tar inte bara ett dopp, de ligger mest under vattnet hela tiden.

Kvällen spenderades inne i Marbella med promenader i parken..

...promenad längs Marbellas strandpromenad...

...och tapasmiddag...

...promenad i Gamla stan...

...och avslutningsvis lyssnade barnen på sagoläsning i parken - på spanska!

Så det var ännu en kul dag i härliga Marbella!

Och maken har förresten lekt med kameran...

Jennie / 27 juli

Stranden och poolen

Efter att ha legat still med min fot under nästan hela gårdagen var jag "fit for fight" idag. Så idag blev det på förmiddagen en utflykt till stranden, Elviria Beach närmare bestämt.

Framåt 14-tiden var det så himla varmt så vi åkte tillbaka till poolen istället. Till middag blev det matrester från gårdagens succé, Pasta Carbonara a la Daniel!

Jennie 25 juli

Emmas dag

Onsdag den 23 juli och Emmas namnsdag! I min familj, familjen Jonson, firar vi alltid namnsdagar och det är en tradition jag har tagit med mig till min egna lilla familj. Dock kan mamman och pappan i familjen lätt glömma bort det när det är tusen andra saker på gång.

Dagen började med en sen frukost ute på balkongen och sedan drog vi iväg till...

Här blev det inköp av kuddar, solstolar, parasoll, påslakan, kastruller och en stekpanna (eftersom vi inte riktigt var nöjda med de som fanns i lägenheten), kökshanddukar, en tvättkorg och självklart lite svenskt plockgodis som vi kan ta fram vid utvalda stunder. Och sist men inte minst.....servetter!! Man kan inte lämna ett IKEA varuhus utan ett paket servetter!

Sen fick maken en öl också, inte för att han älskar öl utan mera för känslan att få köpa öl på IKEA.

På eftermiddagen träffade vi Pia och Mikael i Puerto Banus och tog en fika. Pia och jag "träffades" via Facebook då jag gjorde en förfrågan på deras lägenhet. Sen dess har vi hållit kontakten och äntligen fick vi träffas i verkliga livet. Supertrevliga och eftersom de ska flytta ner hit i september så ser vi verkligen fram emot att lära känna dem mer. Mikael arbetar med HR frågor på Volvo så vi kan nog ha ett och annat att prata om! :-)

På vägen hem visade de oss en riktigt bra mataffär där vi gick "bananas" och hittade massor med god mat. Det är tur att vi har en matbudget att rätta oss efter annars hade vi handlat betydligt mer som vi säkert inte hunnit äta upp innan det blivit dåligt!

På kvällen firade vi till slut Emma med go´fika och smågodis - som vi egentligen skulle spara till utvalda stunder lite längre fram men det blev visst bara en utvald stund!

Jennie

Tisdag 22/7

I tisdags var det vår andra dag här i Nueva Andalucia och vi njuter av värmen, poolen och solen. Eller inte riktigt alla - jag låg inne hela dagen för i måndags när vi kom slog jag i foten och hade skitont i tisdags så det blev en lugn dag hemma för mig. Dock tog familjen med mig på en biltur på eftermiddagen och en trevlig middag på restaurang i närheten. Jennie

Äntligen här!

Nu har vi äntligen kommit till Marbella, eller rättare sagt Nueva Andalucia som orten strax väster om Marbella heter. Igår kl. 12:00 landade vi efter att ha blivit lite drygt en halvtimme försenade från Arlanda. Våra barn har flugit så mycket nu så de börjar bli vana och Ida sätter sig i sin stol och väntar tills vi har lyft och sen somnar hon och vaknar när vi ska landa. Spelar ingen roll om vi ska flyga i 4 timmar eller i 11 timmar! :-) Väl på Malagas flygplats hämtade vi ut vår hyrbil och fick med oss alla väskorna och styrde mot Nueva Andalucia och Torre Andalucia som huset vi bor i heter. En liten mysig lägenhet ca 3 km från havet med ett härligt poolområde och fantastisk utsikt Nueva Andalucia, havet och bergen bakom.

Igår blev det några timmar vid poolen när vi hade fått upp alla väskorna till lägenheten sen en utflykt till Lidl för inköp av frukost och lite bra att ha hemma mat, typ majs. Då vet vi att Ida äter nåt i alla fall!

Jennie / 22 juli

Packade & klara

Nu är alla resväskorna och handbagagen packade och vi ska få och lägga oss. Vi får sova ca fyra timmar i alla fall...

Jennie / 20 juli

Avsked

Oj vad fullt upp vi har haft det den senaste två veckorna! Vi har haft lyxen att fått åka runt bland goda vänner på middagar och luncher! Mycket trevligt men också lite jobbigt med alla avsked! Men förhoppningsvis ses vi snart igen, i Marbella!

Jennie / 19 juli

Börja packa

Äntligen har vi semester och vi kan fokusera på nästa utmaning - packningen!

Det har varit kanonväder i veckan så kvällarna har spenderats på annat sätt än att packa men idag är det blåsigt och lite kyligare. Så idag ska vi börja!!

Och vad ska man packa ner då? Egentligen är det väl viktigast med pass, kontokort och mediciner men det finns en massa annat man borde ta med och vill ta med. Så det ska vi börja lista ut idag.

Får se hur långt vi kommer idag...