La Concha

Jag har sagt sen vi kom hit att jag vill gå upp på la Concha. Jag visste inte till en början om det var möjligt men sen fick jag reda på att det var det och då ville jag genast gå upp. Men jag väntade på att Johan skulle bli långledig och då bestämde vi oss för att ta en tur. Det är verkligen inget jag ångrar och jag kommer nog att göra det igen om tillfälle ges. För det var en fantastisk upplevelse. Det var så otroligt varierande natur man går igenom. Man börjar bland kastanjeträd vidare genom en olivlund sen går man genom denna tallskog.

data-oid=

När vi sen kom ut ur skogen och upp på berget bjöds det på en fantastisk utsikt över Marbella.

Vandringen forsatte på stigen som slingrade sig på bergssidan.

Efter 1½ timmes vandring kom vi fram så att såg toppen på La Concha. Maffigt och jag undrade för en stund vart stigen gick och då sa Johan lungt - Stigen går högst upp på kammen. OK bra då vet jag, ser spännande ut.

data-oid=

Johan med lite joddlande på kammen.

Sista biten upp var det riktigt brant på sidorna. Inget för den höjdrädda tror jag.

När vi kom upp på toppen njöt vi av utsikten och matsäcken vi tagit med oss. Jag bjöd även Johan på en överraskning då jag tagit med mig en påse med is och där i varsin Clara. Han blev glatt överraskad och dom smakade väldigt gott.

data-oid=

Det kittlade lite i magen när man gick fram och tittade ut över kanten.

Om man vill ha lugn och ro och bara sitta och njuta så är det här ett ställe jag varmt rekomenderar.

Hoppas vi ses snart igen la Concha, du var väl värd ett besök.

Daniel / 28 November

SWEA Vinter Blot

På kvällen den 20 nov - när jag var lagom trött efter vandringen - var det dags för nästa event. Man måste ju passa på när det händer så mycket roligt här nere.

SWEA, en svensk organisation, ordnade julmässa för svenska företagare och självklart var Svenska Skola representerade med lärare och några duktiga elever som gjorde bra reklam för skolan.

Emma och två klasskompisar blev intervjuade i den lokala (svenska) tv-stationen och sedan sjöng de julsånger på scenen för alla besökarna.

En stolt mamma och pappa var självklart med och tittade på!! Hon är nog som sin mamma - gillar att synas och höras! :-)

Jennie / 28 nov

Vandring igen...

Den 20 november var det dags för ännu en vandring. Den här gången var det jag och finingarna Malin och Kristina som tog oss upp till Juanar igen och gick vandringen tillbaka till Marbella.

Nu är vi redo, skorna är på och väskorna packade med fika!

Tar en titt på utsikten över fina Marbella innan vi börjar gå neråt!

Och självklart dukades fikabordet upp - nästa gång ska vi komma ihåg en duk och varsitt glas vin!

Ännu en himla trevlig vandring och dagen efter hade jag träningsvärk i smalbenen och i magen efter allt skrattande! Underbara tjejer att vandra med!

Jennie / 28 nov

Fyra månader

Nu har vi varit här i lite drygt fyra månader och har inte ångrat en sekund att vi åkte! Det har inte varit lätt alla stunder och att komma till ett land där alla inte kan engelska (vilket vi absolut inte förväntat oss heller!) och man inte behärskar språket har sina svårigheter men vi hankar oss fram och lär oss något nytt varje dag.

För att kunna äga något här i Spanien, t ex en bil, lägenhet, telefonabonnemang, internetabonnemang eller vad som helst så måste man ha ett personnummer och det spanska personnumret som utlänningar som vi får kallas ett NIE-nummer vilket vi ansökte om i förra veckan. En spännande upplevelse kan jag säga...

Man måste personligen besöka CNP kontoret inne i Marbella och ta med sig sitt pass. När man kommer dit finns det massor med informationslappar uppsatta på dörren och inne - alla på spanska! Man går in och väljer en nummerlapp från en av kööerna. Grön, röd, orange eller blå kö - och förklaringarna till vilken kö som just vi ska välja står alla på spanska. Ingen bra dag att glömma ordboken hemma!

Sen när det är din tur får man komma och sätta sig och berätta vad man vill - gärna på spanska men vi fick en person som kunde lite engelska vilket vi tackar för. Tre blanketter kommer vi ut med som ska fyllas i och avgiften på 9,36 euro (!) ska betalas på någon av bankerna längre ner på gatan. Den ena banken tar bara emot såna här betalningar på tisdagar och torsdagar och den andra bara mellan 11:00-12:00 - så det fick bli den andra banken eftersom vi kom en måndag.

Efter en LÅNG väntan på banken fick vi äntligen komma fram och betala och fick vår stämpel på pappret. Sen var det bara att gå tillbaka till CNP kontoret och försöka lista ut vilken kö vi skulle välja nu och sen vänta i 30 min. När vi väl kommer fram kan inte personen engelska alls men vi kunde lämna fram våra papper och få ut vårt NIE-bevis.

Äntligen har vi ett spansk personnummer - problemet är bara att de har skrivit upp mig som medborgare av Storbritannien!! :-( Puh! Ja ja det blir till att lösa det - en annan gång!!

Men så kul det är att ändå känna att vi klarar av saker och ting med de få spanska-kunskaper vi har. Eller jag börjar faktiskt bli riktigt duktig och Emma med. Snart kan hon och jag prata hemlisar utan att de andra två i familjen förstår! :-)

Jennie / 24 nov

Selwo Marina

Då var det dags för utflykt igen!

Förra söndagen tog vi oss en tur till Selwo Marina i Benalmadena tillsammans med familjen Granberg.

Delfinshowen är ju ett måste när man är här!

Det blev så klart en trevlig dag i trevligt sällskap med sol och kring 20 grader i skuggan.

Jennie / 24 nov

Barkbåtstävling

Förra söndagen var vi på utflykt med familjen Granberg och åkte upp till levadorna i bergen utanför Benahavís.

Eftersom det var barkbåtstävling inplanerat så gällde det att förbereda sig ordentligt innan vi åkte.

Och vi blev riktigt nöjda med resultatet!

Det blev en kanondag och vi hade kul allihopa - även vi vuxna!

När tävligen var över och mammorna (så klart!) vunnit så var det dags för fika i det fina vädret...

...med en härlig utsikt!

De tre andra båtarna kom på en delad andra plats då det blev så jämt att inte ens målfotot kunde avgöra vem som kom först.

Jennie / 18 nov

Film om Svenska Skolan

Vill ni se lite mer om hur tjejernas skola ser ut - kolla här:

Jennie / 18 nov

Höstlovsbesök

Under barnens höstlov har vi haft besök. Mamma och hennes väninna Eva var här från tisdagen innan höstlovet och åkte hem på torsdagen. Under de dagarna hade de det gott med sol & bad, god mat och dryck och självklart trevligt sällskap av oss!

Mamma & Eva åkte hem torsdagen den 30/10 och samma dag kom Emmas kompis Angelina med sin mamma Pamela! Här sitter hon och väntar på att de ska komma ut från flygplatsen...

De stannade till söndag och Emma fick visa upp sitt liv här i Marbella. Skolan, stranden, poolen och mycket mer... och så åt vi och drack gott så klart!

Så kul att ha er här! <3

Jennie

Cruz de Juanar

Min fina vän Malin och jag fick för oss att vi skulle upp i bergen och vandra en dag... så det var bara att ta på sig gympaskorna och packa väskan med vatten och matsäck och dra iväg.

Jag hade fått tips om toppen Cruz de Juanar så den fick det bli. Mest för att jag inte kunde vägen till någon annan än den!

Där uppe är toppen vi ska till - den ser inte så hög ut men den ligger ca 1000 m ö h och det är brant uppför!

Utsikten på vägen uppför var fantastiskt, svårt att göra den rättvisa på bild!

Det var blandad stig uppåt; bara sand, grus och på slutet stenig och brant vilket gjorde att vi nästan fick klättra för att ta oss upp.

När vi kom upp hade det tyvärr mulnat på så vi fick inte njuta av hela utsikten över Marbella, Puerto Banus och grannberget La Concha, men vi det vi såg var mäktigt ändå! Vi såg lite av Marbella under molnen...

Uppe på toppen är det ett kors som fick bli vårt sällskap på vår picknick!

En galet trevlig och rolig vandring som jag gärna gör om. Vi lovade oss själva att ta oss upp en gång till när det är molnfritt för att få njuta av hela utsikten...

Gissa om jag var trött i benen när jag kom hem!

Svamputflykt

I tisdags den 4 november var det dags för skolutflykt för hela skolan och självklart följde Daniel med - själv satt jag hemma och pluggade då jag hade hemtenta samma dag.

De var i skogen ovanför San Pedro, ca 1 mil från Marbella och hade med sig en av barnens spanska morfar som är svampexpert. De hittade tyvärr inte så mycket svamp men de hade himla kul ändå. Tur med vädret hade de också eftersom det hela tidiga morgonen ösregnade så alla var beredda med regnkläder men de klarade sig!

Ida och fina kompisen Belize! <3

Storbarnen på upptäcksfärd!

Vilken lycka det är att få ha pappan med sig på utflykten - plus att mamman kan få så fina kort på sina älsklingar! <3

Smurfbyn

På vägen hem från Ronda åkte vi förbi staden Juzcar eller Pueblo Pitufo (Smurfbyn).

Byn Júzcar har ca 250 invånare och nästan alla hus är målade i smurfblått. Detta gjordens 2011 inför lanseringen av filmen Smurfarna. Husen målades om till blått och en ny turistattraktion skapades. Efter filmpremiären lovade Sony att måla om husen igen och återställa allt men byborna röstade om att färgen skulle vara kvar. Vad vi hört så hade byn ca 300 turister per år förut och sen den målades om har turistantalet ökat till ca 80 000 under sommarhalvåret.

Nu är det tyvärr lågsäsong här, så det fanns inte så mycket att göra, så det blev en kort visit, men himla kul att se!

På vägen därifrån var det riktigt smala slingriga vägar längs bergskanten och vi skulle verkligen inte vilja möta en lastbil här... nämen vad kommer runt nästa hörn?

Och inte ens en Scania var det...

Ronda

Under höstlovet passade vi också på att göra en utflykt till bergsstaden Ronda ca 5 mil från Marbella. Vägen upp är slingrig och krokig med ibland nästintill lodräta stup på ena sidan vägen.

Vi fick sällskap av fina familjen Granberg...

Qué cuidad!!

Otroligt fin stad med ravinen som delar den på mitten och fantastisk utsikt över bergen och alla gårdar.

Ett besök i grottorna i Ronda är ett måste, så vi tog oss ner i de smala trappgångarna - trots min cellskräck!

Och kom till "botten" på ravinen, vid en fantastiskt fin liten sjö.

Efter en god lunch, promenader runt om i stan och dess parker, broar, gränder och torg så avslutade vi med.....taadaa.... glass så klart!

Höstlovsbesök

Halloweenfest på skolan

Sista fredagen innan höstlovet hade skolan ordnat en Halloweenfest för alla elever och de föräldrar som ville vara med. Och vi var där hela familjen så klart! Jag hjälpte till att anordna med Daniel och tjejerna gjorde sig klara för fest hemma.

Och när väl festen var igång var alla häxkompisar där så det var bara att leka, dansa och äta gott!

Jennie / 11 nov

Feria i San Pedro

Ett 45-minuters besök på den hemska festivalen i San Pedro med galet hög musik...

Men en sockervadd hann tjejerna med!

Vandring

Trevliga Werner och Annika tog med oss alla på en vandring i bergen och dagen till ära så strålade solen från en klarblå himmel.

Vi kom fram till en utsiktsplats med en fantastiskt utsikt över Marbella.

Sen var det dags för picknick!!

En mycket trevlig dag och vandringstur som vi absolut kommer att ta med andra på!

Grillkväll på skolan

Den 16 oktober hade några föräldrar i Emmas klass ordnat med en grillkväll så att vi alla barn och föräldrar i klassen fick chans att träffas. Mycket trevligt!!

Utflykt Benahavís

Farmor och farfar passade på att göra massor med utflykter när de var här och någon enstaka gång hann även vi följa med. Den här gången blev det Benahavís där vi tog en promenad i byn, åt tapas...

...och hittade en trevlig vandringsled i skogen.

Sen var klockan nästan tre och det var dags att åka till skolan och hämta tjejerna!