Öland

Vi kom hem från Grekland runt 18-tiden måndagen den 19 juli och på tisdagen den 20 juli drog vi iväg igen och den här gången var Öland vårt mål. Vi tvättade hela kvällen och natten för att ha några sommarkläder att ha på oss och åkte iväg runt 9.00 på tisdagsmorgonen. Perfekt bilväder med lite mulen himmel...

Vi kom ner till stugan runt 15-tiden efter att ha stannat på vägen 3 gånger, en gång när Emma skulle kräkas, en gång för lunch och ett kiss-/glasstopp.

Tisdag eftermiddag spenderades med mina föräldrar, min syster Julia och hennes pojkar Edwin & Adam, vid stugan och på kvällen åkte vi in till Borgholm för att äta middag - och vi hamnade på en italiensk restaurang med en stor gräsmatta bredvid - perfekt läge på en restaurang när solen skiner - vi kunde äntligen få äta i lugn och ro medan Ida fick springa bäst hon ville... :-)

Onsdagen blev en stranddag och vi åkte allihopa upp till Böda sand på norra Öland. Och hjälp vilken chock jag fick när vi kom ner på stranden... om det nu var någon sand där... man såg den nästan inte för alla tusentals människor som trängdes. Jag har nog aldrig sett så mycket folk på en strand - och då har jag varit på en hel del stränder världen runt!

Mormor och barnen - förutom Ida - badade medan vi andra badkrukor höll oss på stranden och hade det gott i solen. Som tur var blåste det lite så att vi inte svettades bort...

Kvällens middag blev i Byxelkrok och det blev en upplevelse i sig. Restaurangen hade jättegod mat men personlen hade noll koll! Folk fick vänta LÄNGE på att få menyer, vänta LÄNGE på att få beställa, vi fick vänta ganska länge på maten och när den väl kom så glömdes två rätter bort och efter att ha påmint två gånger så gav vi upp och bad dem ta bort det från vår nota, sen fick vi och flera andra vänta länge på att få betala. Men som sagt maten var god och vi hade inte bråttom någonstans så det blev mer en rolig upplevelse!

Torsdagens planer om att åka till Ölands djurpark blev snabbt ändrade när vi såg att det kostade 300kr per person som var längre än 1 meter att gå in. I för sig fick man bada hur mycket man ville i badlandet och åka hur mycket man ville på nöjesfältet. Men när det bara var 2 av 8 betalande som var intresserade av att åka i nöjesfältet och bara 3 av 8 betalande som var intresserade av att bada i badlandet så kändes 300kr väldigt dyrt för att titta på djuren - så vi ordnade lite djur på egen hand!

På förmiddagen tog vi en promenad på 1,6 km enkel väg till Fjärilsmuseet och passade på att äta lite glass där. Tyvärr ramlade Emma när hon sprang på asfalten vilket gjorde att hon fick ordenliga sår på både knän och armbågar och blev jätteledsen. Men som tur var har ju supermamman (jag, Jennie) alltid plåster och våtservetter i väskan och sen kunde hon åka i Idas vagn medan Ida fick sitta på pappas axlar. Så det gick bra ändå...

Gick sen tillbaka till stugan för lite macklunch och fika innan vi åkte till nästa stopp med djur - Ölands minizoo! Kamelranchen på Öland där de hade kaniner, marsvin och getter som barnen fick gå in och klappa. Edwin red på en kamel och de andra 3 barnen var hur nöjda som helst med att bara klappa och mata djuren. Och inträdet kostade bara 20 kr per person - i för sig även för de som var under 1 meter men vi tjänade en hel del pengar ändå! :-)

Kvällens middag blev det som jag har längtar efter sen juni 2003 när vi var där sist: Lammet & Grisen!!! Har ni inte varit där någon gång så är det helt klart värt att ta en tur till Öland bara för att gå på den restaurangen! Buffé middag med grillat lamm och fläskkött med massor av tillbehör och otroligt trevlig stämning - och att det var kanonväder gjorde ju inte saken sämre! Synd bara att man blir mätt så snabbt!

MEN... hur mätt man än var när vi åkte därifrån så lyckades vi få i oss lite glass på "Ölands Glass" inne i Borgholm... Mmmmm! Sen var det bara att åka hem och jäsa!

På fredagen  21 juli var det redan dags att åka hem så på morgonen efter frukost var det bara att packa iordning och dra iväg. Vi var ju tvungna att vara hemma kl. 16.00 då Daniel gick på jouren. Vi lyckades köra ända till Norrköping innan vi stannade på McDonalds för lunch. Tjejerna somnade ganska snabbt i bilen och det är lika bra att sträckköra så länge de sover. Efter Norrköping drog vi hemåt och det var enormt skönt att få komma hem och bara andas ut efter 3 veckor på resande fot. Inget emot släktingar men det är ganska skönt att komma hem och få vara bara vi i familjen... :-)

Älsklingarna i Grekland

Ida fick smak på jordgubbsmilkshake och gissa om hon gillade det. Vi fick påminna henne att andas emellanåt.

Emma i sin nya baddräkt som hon var fantastiskt fin i!

Skiathos del 2

Andra veckan är väl ingen stor skillnad mot den första - bad och mat är väl det som står i fokus.

Vi åkte till en mysig lite strand - Maratha stranden - som var hemskt trevlig!

På tisdagen den 13 juli åkte jag, Emma och Daniel på båtutflykt. Ida fick stanna hemma hos farmor och farfar och vi drog iväg på Mamma Mia Lazy Day-kryssning med besök på 3 stränder - 2 på Skopelos och en på en annan ö utanför Skiathos och sen åkte vi förbi en av stränderna som är med i filmen plus att det bara spelades Mamma Mia musik på båten. Emma och jag stormtrivdes - Daniel hade kanske kunnat vara utan musiken... :-)

Emma tyckte om att få ha mamma och pappa för sig själv också.

Emma och jag njuter av utsikten och musiken på båtresan!

Veckan fortsatte sen med sol och bad och Emma gjorde enorma framgångar! Hon har ju varit väldigt försiktig i vattnet - med all rätt - men ibland har det varit lite väl. Hon har haft både badring och puffar men ändå måste vi hålla i henne. Men nu började hon släppa taget mer och mer. Hade bara sin Anka-badring med ett ankhuvudet som hon kan hålla sig i. I slutet på veckan fick hon prova Alvas vanliga badring och det gick ju toppen - jag flyter ju nu med. Och det slutade med att hon flöt runt på sin badring runt hela poolen och simmade och höll på. Och till slut började hon hoppa från kanten också med sin badring - och mamma och pappa var så klart hur stolta som helst.

Och Ida då... jag henne var det full fart på som vanligt - gullungen! Hon gillade inte att bada i början men går ner längre och längre både i poolen och havet. Vi skojade om att hon var som en termometer för hon verkade inte vilja bada om det var mindre än 27 grader i vattnet.

Men hon trivdes hur bra som helst under sitt parasoll och sina leksaker och sin lilla pool med vatten i - men som hon aldrig ens satt i...

Så det har varit en superhärlig vecka och vi längtar redan efter nästa resa!

Skiathos del 1

Det är en himla tur att jag och Daniel alltid skriver resedagbok på våra resor - annars hade det varit jobbigt att komma ihåg allt från Skiathosresan...

03.00 den 5 juli ringde klockan hemma i Vänstra och det var dags att kliva upp för att packa iordning det sista och ta bilen till Arlanda. Tjejerna vaknade lätt och det var bara att packa in dem i bilen och dra. Flygresan tog lite drygt 3 timmar så vi landade på Skiathos kl. 12 och kunde börja njuta av värmen, solen, havet, poolen och framför allt den fantastiskt goda maten!

Fast den första efterlängtade middagen blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Ida plockade fram vilddjuret i sig och vägrade sitta still eller ens stå still så hon for runt restaurangen och vi fick turas om att hålla ordning på henne och hon ville inte ens somna med en välling i vagnen som annars brukar funka utmärkt! Så det blev att äta i omgångar och sen gå hem och lägga henne. Fast innan vi kom hem till hotellet hann hon bajsa i en blöja som satt snett så att det trycktes ut på benet - som jag sen fick på min vita kjol och min vita tröja när jag lyfte upp henne... Mmmm!

Så det var början det..

Men den första veckan spenderades som man brukar i Grekland: på stranden, vid poolen och vid middagsbordet. Vi hann den första veckan med att vara på vår "egna" strand i Megali Ammos, den kända stranden Koukounaries, en dag i Skiathos stad, stranden Kolios och stranden Achilades där Emma träffade en kille - Agusten som han hette. Han spanade på henne på stranden och när vi skulle äta lunch ville han sitta vid bordet bredvid och ville sen att pappan skulle fråga vad Emma hette. När Agusten sen beställde pizza så sa hans pappa att han aldrig kommer orka den då säger killen: Då ska jag bjuda Emma på resten!

Så gullig!!

Agusten, Emma och lillasyster Minny lekar i vattnet.

Limhamnsbesök

Den 3 juli var det så dags för våra goda vänner familjen Jägerskog att komma upp från Limhamn och ära oss med ett besök och det är lika roligt varje gång att träffa dem. Det är härligt med människor som man inte träffar på mer än sex månader men sen när man ändå ses så är det som om man aldrig varit borta!

Så idag hade vi planerat in en dag med där vi alla kunde träffas så vi samlades hemma i familjen Skoogs nya residens på Havrevägen och åt grillunch och bara umgicks så där som bara vi gör... :-)

Killarna drog iväg på eftermiddagen och spelade beachvolley och på kvällen blev det en sväng till Hökmossbadet och sen lite hämtmat på altanen. Vädret var kanon och dagen blev lyckad och otroligt trevlig - som alla andra dagar när vi träffas! Så tack för att ni är de ni är vänner! Kram Jennie

Ute på resa

Bristen på internettillgång har gjort att vi inte har bloggat något från skiathos så det får bli en lång upppdatering när vi kommer hem! Men summeringen nu är att vi har det varmt och skönt och äter gott och jagar efter en vild Ida!

Börjar prata

Ida börjar kunna säga fler och fler ord och härmar allt man säger! Jättekul att höra... Hon har börjat säga till när hon kissar och bajsar också. Så när hon kissar pekar hon fram på blöjan och säger kiss och bajsar eller pruttar så pekar hon på rumpan och säger ba-ba. Kul att veta va?!

Jennie / 1 juli

Nedräkning

Då var ännu en arbetsdag slut och jag har kommit en dag närmare semestern! Det är inte det att jag längtar bort från jobbet men jag längtar efter att få vara ledig med min underbara familj och att få umgås med mina prinsessor varje dag i 5 veckor!!!

Men jag får inte slappna av än - jag har en dag kvar och av tidigare erfarenhet så gäller det att börja tidigt, rensa undan så fort som möjligt det jag borde göra under dagen för eftermiddagen bjuder alltid på lite överraskningar i form av en massa jobb som dimper ner som behövs göras NU och då är det bra att ha alla andra måsten gjorda! Så imorgon ska jag vara på jobbet strax innan 07.00 för att bita tag i lite uppgifter!

Sen väntar en fullspäckad helg med massor av roliga saker - men som gör att vi har det lite stressigt med packning och städning - det är ju så mycket annat roligt man kan göra istället. Äh vad gör det om det är lite stökigt när vi kommer hem? Eller om vi glömmer att packa ned en massa saker? Värre saker har hänt.. ;-)

Apropå värre saker... nu kom jag på att jag måste leta upp våra pass - som jag inte har en aning om var de är!