14 augusti: Kräftskiva

Åh vad jag har längtat efter att få äta kräftor, trots att jag åt för bara ett par veckor sedan men jag fick lite blodad tand. Och ska jag få i mig några kräftor så gäller det att bjuda hem lite trevligt sällskap för min skaldjurallergiske man kan man ju inte räkna med... ;-)

Vi hade inte direkt planerat långt i förväg att äta kräftor utan det här bestämdes typ 2 dagar innan och med det här sällskapet så blev det som vanligt en jättetrevlig kväll. Dock med lite drama...



Innan vi skulle sätta oss att äta så kom jag på skålen med majonäs som stod kvar i köket och självklart ska jag tappa skålen på klinkersgolvet i hallen - så det var majonässplitter och gröna höganässmulor över halva hallen - så det var bara att lägga sig på knä och plocka småbitar...

Men sen äntligen får vi sätta oss äta kräftor med majonäs (i ny skål!), västerbottenpaj (som jag bakade själv!) och rostat bröd... eller nej det blev inget rostat bröd. Jo två stycken:



Vår brödrost krånglar lite och brödet hoppar inte alltid upp så det gäller att vara med och hålla koll när man rostar. Vilket ni kan se på bilden ovan att vi inte riktigt var.

Vi kände alla att det lite plötsligt luktade bränt och såg sen röken från brödrosten som jag ställt i fönstret - bakom gardinen eftersom sladden var så kort. I samma stund går ju självklart det kombinerade inbrottslarmet och brandvarnaren igång och 3 av 5 barn börjar skrika lite smått hysteriskt... Kvinnor och barn springer ut på trappen för att undkomma oljudet, Daniel försöker få tyst på larmet och letar sen efter telefonen eftersom Sector Alarm ringer när larmet går, Björn öppnar fönster för att både slänga ut brödskvorna och släppa ut röken och Jonatan äter sin räkmacka (utan majonäs).  

Till slut fick vi tyst på larmet och de skrikande barnen och kunde lugnt och sansat gå in och sätta oss och äta i Lützendimman och göra Jonatan sällskap!! Sen fortskred kvällen mycket trevligt med god mat och efter att gästerna gått hem och vi - som vuxna brukar göra - städat köket gick vi och la oss vid 01:00!

Jennie

Kommentarer
Postat av: madeleine

Jag tror han märkte lite av röken iaf... Eller jag hoppas med tanke på utbildningen han ska gå eller så tränar han... ;-)

2009-09-02 @ 15:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0