Kamala

Våra dagar i Kamala Ja då har vi kommit till vårt näst sista resmål på den här resan och det börjar kännas som om vi närmar oss slutet. Vi har i för sig mer än två veckor kvar men det känns ändå som om det snart är dags att åka hem.

Den 12 november åkte vi med Speedboat från Railay - som för övrigt var väldigt tråkigt att lämna eftersom vi gillade det starkt. Det var folk från hela världen, i alla olika åldrar och typer vilket gjorde stämning härlig - men nu hade vi valt att förboka hela vår resa så vi var tvungna att åka, vilket ändå kändes spännande - det är alltid kul att se ett nytt resmål och ett nytt hotell.



Emma tyckte det var jättespännande att åka speedboat, Ida sov mest hela den 1 timmes långa resan förutom de sista 10 minuterarna då det var lite vågit och båten hoppade vilket hon inte alls tyckte om. Hon såg ut som jag kan tänka mig att jag har sett ut de få gånger jag har vågat mig i en berg och dalbana eller flumride!

Hotellet här i Kamala är fint och vi blev uppgraderade från ett Deluxerum till ett Deluxe Familjerum. Skillnaden är nog att det här är lite större och att det är två sängar till förutom den stora dubbelsängen. Perfekt för oss att lägga saker på när vi kommer in…

Emma var på eftermiddagen illamående och fick ont i magen i poolen så det var bäst att gå till rummet - och som tur var hann vi upp till den nybäddade vita sängen då hon kräktes ut all chokladglass hon nyss ätit - en härlig början på ett nytt hotell.

Vi har sen i torsdags hunnit med att ligga en dag på stranden, ligga lite vid poolen och igår tog vi en shopping dag inne i Phuket Town och dess stora shoppingcenter Central Festival.

Annars flyter väl allt på som vanligt med god mat, sol och bad och en vild Ida som aldrig kan sitta still. Hon har lärt sig klappa händerna nu och gör det mest hela tiden de får sekunder hon faktiskt sitter still. Hon har också vågat släppa händerna en gång när hon stod upp så hon har stått själv i ca 2 sekunder innan hon välte… Idag fick hon en ny erfarenhet - att bajsa i poolen! Fast lugn… inte i den stora hotellpoolen utan den lilla plastpoolen vi köpte till henne och tar med oss till stranden som hon kan både bada och sova i - men vi grävde en djup grop i sanden och grävde ner bajset!



Jag fick också en ny erfarenhet idag - att prata med ett par äldre tyskar som inte kunde ett ord engelska. Damen knackar på mig vid poolen och säger på knagglig engelska: “I am from” och jag tänkte svara: Ja jag vet inte var du är ifrån - det vet du väl bäst själv! Men fattade till slut att hon ville veta var jag var ifrån. Sweden svarar jag lite förvånat. Ah Schweden och sen ropade hon på sin gubbe och de pratade tyska med mig i typ 5 minuter. Jag svarade så gott jag kunde på engelska men jag har ingen aning om vad de sa… förutom att de tycker att det är kallt i Schweden och att damen har varit på Sri Lanka 5 gånger. Undra hur deras konversationer går med thailändarna när ingen av dem kan speciellt bra engelska?!

Emma börjar komma in i kulturen här och säger att det är jättelätt att prata thailändska - det är ju bara att härma vad thailändarna säger! Hon har ju så rätt… Hon har lärt sig så otroligt mycket på den här resan och lär sig nya saker varje dag. Igår lärde hon sig var pruta var och fattade vinken direkt för idag ville hon leka affär och Daniel skulle pruta.

Imorgon blir det ännu en stranddag och sen på kvällen är det dags att packa - IGEN! Men vi börjar bli riktigt duktiga på det… Sen på måndag åker vi till Bangtao Beach som Emma har längtat efter så himla mycket - hotellet vi bor på där är ju ett Ving hotell där giraffen Lollo, björnen Bernie och elefantungen Woody bor - utklädda reseledare så klart - men det vet ju inte hon!

Jennie & Daniel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0