Phi Phi

Idag (31 okt)var det så dags att åka ifrån Koh Lanta och ta oss med båten till Phi Phi Don. Båten gick 08.00 från Koh Lanta och båtresan tog drygt en timme och Ida sov hela resan. Emma vill mest så ute och titta på vattnet.

När vi kom till Phi Phi fick vi checka in direkt och fick ett superfint rum med två stora balkonger och med en härlig utsikt över havet och poolen.

Dagarna på Phi Phi har vi spenderat på stranden, vid poolen och med att promenera längs de små trånga men folkfyllda gatorna. Först när vi kom tyckte vi inte alls om ön då det var så himla mycket folk och ljud - till skillnad från Koh Lanta men efter ett par dagar började vi verkligen gilla det.

Det jobbigaste vi hade här var alla japaner eller kineser som bodde på hotellet som inte har en känsla för respekt och avstånd. När vi låg vid poolen kom typ 6 st tanter och la sig i vattnet precis framför våra stolar och ropade och skrattade och skulle busa med Ida och Emma. Inte ett ord engelska kunde de. Sen kommer 3 av dem fram och tar Ida ifrån Daniel och pratar med oss på - ja japanska eller kinesiska. Vi försöker ta tillbaka Ida och säga ifrån men de fattar inte och de ger henne till varandra och gullar. Till slut blir Ida jätteledsen och då går jag och tar ifrån dem henne - sen försöker de springa ifatt oss och gulla med henne så fort de ser oss. Men vi är snabbare än tanterna… J

En av dagarna här tog vi en longtail båt ut till Long Beach. En lite lugnare strand några minuter bort. Jättehärligt med en dag på stranden där det inte är så mycket folk.

Det var varit otroligt varmt de här dagarna på Phi Phi - runt 34 grader och sol varje dag så vi har alla varit lite sega och man orkar inte göra så mycket annat i värmen än att bada. Men det är ju Emmas favoritsyssla så det gör ju inget.

Ida blir mer och mer rörlig och ställer sig upp mot allt - vilket gör nattningen så himla mycket svårare. Hon kryper runt överallt hon får och i barnstolarna som finns på restaurangerna så vänder hon sig runt och ställer sig på knä på ryggstödet. Men det märks att hon är så himla glad att hon kan göra mer och mer och det är härligt att se.