Första skolveckan avklarad

I onsdags, 27/8, började skolan och förskolan för tjejerna och gissa om det var två pirriga och lite nervösa tjejer som vaknade på onsdagsmorgonen. De hade bestämt kläder kvällen innan som låg fint vikta på stolen så när de vaknade var det bara att hoppa upp och klä på sig.
 
Vi bestämde att jag skulle ta inskolningen för Ida så jag och tjejerna åkte till skolan till 8:30.
 
 
Solen sken från en klarblå himmlen och termometern visade 28 grader i skuggan. "Det verkar bli en fin dag idag."
 
Inne på skolan var det både barn och föräldrar, en del barn verkade lika pirriga som mina och en del var glada att återse sina gamla skolkompisar från innan sommaren. Rektor Annika höll en kort introduktion och presenterade personalen och berättade lite om skolan innan barnen sen fick följa med sin respektive lärare in i klassrummen. Och vi förskolebarnföräldrar gick med våra barn in på förskolan. Den här dagen var det bestämt att Ida och jag skulle stanna till 10:30 sen successivt öka tiden under veckan. Jag var med inne på förskolan och fick chans att se alla saker de har att leka med där. Jag fick också möjligheten att lära känna lite andra föräldrar med förskolebarn så även jag fick mitt sociala behov täckt för en stund.
 
Kl. 10:30 var det dags att gå hem - till Idas besvikelse. Hon hade ju så roligt och när hon har varit lite drygt fem veckor med mamma, pappa och storasyster så är det klart man vill leka med jämngamla kompisar istället och inte behöva gå hem tidigt för att återigen behöva umgås med mamma och pappa. Emma började med fulldag - 9-15 - första dagen så vi hade några timmar innan hon skulle hämtas. Så vi passade på att åka och fira att första dagen hade gått så bra! Och hur firar man bäst - med glass så klart!!
 
 
Emma hämtades kl. 15 och det var en sprudlande glad tjej som kom hem och hade massor att berätta och det verkar ha varit en kanondag i skolan.
 
Torsdag var det dags för skoldag två! För Emma var det 9-15 som vanligt och för Ida och mig var det bestämt med 9-11:45. Den här gången var jag inte med inne på förskolan utan sa hej då när det var dags för samling för dem och satte mig ute i matsalen tillsammans med Linda, en annan förskoleförälder. Egentligen var det helt onödigt att vi satt där för ingen av våra barn hade behov av oss utan blev istället besvikna när det var dags att gå hem. Ida hade dock en lekdate med dagiskompisarna Ella och Agnes så lite roligt var det ändå att åka därifrån.
 
 
Igår fredag var det så den sista skoldagen för veckan och Ida var på förskolan till 13:00. Den här gången tog jag och två andra mammor en promenad ner till Puerto Banús. Det blev en fika och lite fönstershopping och sen en promenad tillbaka och en lunch i närheten av skolan. Så det blev en mycket trevlig förmiddag för både mig och Ida. När Emma kom hem visade det sig ha varit en mycket bra dag för henne med. De hade varit på stranden hela förmiddagen och lite skoljobb och lekar på eftermiddagen.
 
Att få höra från Emma att hon önskar att det inte var lördag imorgon utan att det var måndag så hon fick gå till skolan - det värmar mammahjärtat!! <3
 
Hur säkra vi än är på att åka iväg på våra äventyr så kommer det så klart en oro att barnen inte ska trivas. Därför känns det enormt bra när de har det bra! <3
 
Jennie / 30 aug

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0